samenwerkingsdebuut voor Noorse Gurls

samenwerkingsdebuut voor Noorse Gurls

2018-03-22 07:00:00 • 2 min lezen

Jazz / Pop / R&B
7

Gurls - Run Boy Run

Run Boy Run van het trio Gurls is op zijn minst gezegd een verrassende release. De in Noorwegen zeer bekende vrouwelijke jazz-artiesten Rohey Taalah (Rohey), Ellen Andrea Wang en Hanna Paulsberg bundelen op dit album hun muzikale krachten.

Label : Grappa / PIAS

Drie Noorse artiesten bundelen hun krachten
Alle drie de artiesten hebben hun eigen kernkwaliteiten waarmee ze vooral in eigen land een aanzienlijke staat van dienst hebben opgebouwd. Ellen Andrea Wang kennen we vooral als jazzmuzikant (bas) met haar eigen trio, Hanna Paulsberg als (jazz)saxofonist en Rohey Taalah als zangeres bij de band Rohey, de band die dit jaar deel uit maakt van de line-up van het prestigieuze North Sea Jazz Festival. In Noorwegen is deze samenwerking omschreven als: “If One Were To Use The Concept Of A ‘Supergroup’ About Anybody In The Norwegian Jazzscene, Gurls Would Be An Obvious Candidate For That Label”. Afgaande op de individuele kwaliteiten kunnen we  deze lofzang plaatsen maar het is natuurlijk de gemene deler die het succes bepaald.

Snijvlak van Jazz en R&B
Voor dit samenwerkingsdebuut kiezen de dames een vrij minimalistisch instrumentarium waarbij natuurlijk wel rekening wordt gehouden met de voorliefde voor de eigen instrumenten. De saxofoon (Hanna) en de bas (Ellen) worden nadrukkelijk op de voorgrond geplaatst, versterkt door zangkwaliteiten van Rohey. Resultaat is een negental tracks die zich op het snijvlak bevinden van Jazz en R&B. Opener ‘Worried Bout Ya’ is hier een mooi voorbeeld van terwijl ‘Oui’ de zwoele sfeer van een Parijse nachtclub ademt. ‘Syngedame’ wordt als enige track volledig in het Noors gezongen en de combinatie van Latin-invloeden met de Noorse taal voelt wellicht wat oncomfortabel voor ons. Het kalme, intieme en haast serene ‘The Boy Who Came To Town’ is misschien wel het mooiste nummer van dit album. Naast het feit dat de drie dames alles zelf schreven, zorgen ze ook voor de begeleidende percussie en nemen Hanna en Ellen de meest backing vocals voor hun rekening. Tijdens de laatste twee nummers, ‘Without You’ en ‘The Love Seed’ etaleren ze nogmaals hun muzikale vaardigheden terwijl de beide nummers een totaal verschillend karakter hebben.

Of dit samenwerkingsdebuut een vervolg gaat krijgen is natuurlijk de vraag. De drie dames kennen alle drie hun eigen muzikale pad en carrière maar bundelen op Run Boy, Run hun krachten. Door het minimalistische instrumentarium moeten de nummers het vooral van de compositie hebben. Op zich slagen de drie Noorse dames daar erg goed in maar ligt daardoor misschien ook wel een stukje verveling op de loer. Toch is de smaakvolle verweving van Jazz en R&B in deze vorm meerdere luisterbeurten waard. Veel luisterplezier.

Jazz / Pop / R&B