2016-03-29 07:00:00 • 11 min lezen

Gwen Stefani - This Is What The Truth Feels Like

Label : Interscope / Universal Eindoordeel : 7

Gwen Stefani kennen wij vooral vanwege die ene wereldhit ‘Don’t Speak’ die ze samen met No Doubt scoorde. Nu is daar haar derde soloalbum This Is What The Truth Feels Like.

Een duizendpoot Ze is de 45 inmiddels gepasseerd, deze blonde Amerikaanse duizendpoot. In 1992 is daar die plotselinge doorbraak van de Ska-band No Doubt met de hit ‘Just A Girl’ en natuurlijk die van hartstocht doorleefde wereldhit ‘Don’t Speak’. Na enkele albums die het succes van Tragic Kingdom nooit evenaarden is daar in 2004 het eerste soloalbum Love.Angel.Music.Baby met de hitsingle ‘Rich Girl’, gevolgd door The Sweet Escape uit 2007 waarvan de titelsong het goed deed in de hitlijsten. Voor haar debuut werd ze voor maar liefst vijf Grammy’s genomineerd. In de tussentijd lanceerde ze ook nog haar eigen succesvolle kledinglijn onder de naam L.A.M.B. en was ze een niet altijd even geliefd jurylid in The Voice. Ze is moeder van drie jongens maar inmiddels ook gescheiden van gitarist Gavin Rossdale. En juist die breuk zorgt voor de inspiratie voor al het materiaal dat we op This Is What The Truth Feels Like terugvinden want Gwen leverde een bijdrage aan alle nummers op dit derde album.

Een persoonlijk album na de scheiding

Zoals aangegeven is This Is What The Truth Feels Like doorspekt van de gevolgen en gevoelens na de relatiebreuk en zijn de teksten van de meeste nummers gebaseerd op de liefdesbreuk tussen Stefani en Rossdale. Een aantal hebben absoluut hit potentieel. ‘Misery’ (Gwen zingt oa. “You're like drugs, you're like drugs to me, I'm so into you totally”) is de sterke opener die een succesalbum nodig heeft en het catchy hip-hop achtige ‘You’re My Favorite’ is ook een meer dan prima track. Met ‘Make Me Like You’ gaan we terug naar de 80’er jaren toen disco hoogtij vierde en deze onvervalste floorfiller is er eentje uit die categorie. Ook bij ‘Truth’, het nummer waar de albumtitel op is gebaseerd, kijkt Gwen wederom achterom evenals op ‘Used To Love You’ dat als enige track op dit album qua kracht de mega hit ‘Don’t Speak’ benaderd. Met ‘Send Me A Picture’ wil Gwen ons bedoeld of onbedoeld op de gevaren van het sturen van foto’s via de social media wijzen.

Nog één keer gif Op het tweede deel van het album vliegt Gwen Stefani zowel vocaal als tekstueel alle kanten op en verlaat ze het tapijt dat ze in het eerste deel voor zichzelf heeft uitgerold. Nummers als het vocaal redelijk agressieve ‘Naughty’, ‘Red Flags’ en de hip-hop track ‘Asking 4 It’ (feat. Fetty Wrap) voelen als noodgrepen. En pas bij ‘Rare’ pakt de peroxide-blonde weer terug naar het EDM-geluid. Op afsluiter ‘Loveable’ strooit Gwen vocaal nog één keer gif als ze zingt “Can't even miss you cause you're not the person that I thought you were, On the top it's at that mountain and I'm mining through the hurt, You're so guilty, come on, just surrender, talking in circles”. Overigens is er ook nog een “de luxe” versie van This Is What The Truth Feels Like uitgekomen met vier extra tracks.

Eindoordeel Een prima album met veel variatie maar niet bijzonder. Ondanks het feit dat Gwen Stefani duidelijk haar stempel heeft gedrukt is This Is What The Truth Feels Like niet onderscheidend. Een aantal nummers zullen ongetwijfeld op de populaire radiostations veel gedraaid gaan worden want in de VS heeft het album inmiddels de nummer 1 status bereikt. Veel luisterplezier.