Something To Tell You is het gedroomde nieuwe album van Haim

Label: Polydor

2017-07-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8,5

Haim - Something To Tell You

In de muziekwereld is er niet altijd evenveel respect en waardering voor meidenbands. Binnen de R&B-scene zijn er wel enkele succesvolle namen (denk o.a. aan TLC en En Vogue in hun glorietijd) te bedenken maar binnen de popmuziek zijn ze schaars. Haim legt de lat echter hoger.

Wilson Philips, The Bangles, Heart zijn enkele exponenten maar ze zijn nog steeds zeer in de minderheid. In 2013 was daar het zeer goed ontvangen debuut album van Haim met de titel Days Are Gone (behaalde zelfs nummer 1-positie in de UK-albumlijst). De drie zussen hadden succes en kenden hit noteringen van een aantal singles zoals ‘The Wire’ en ‘Forever’. De afgelopen jaren tourden de drie zussen (Este op basgitaar, Danielle op gitaar en zang en Alana op keys en gitaar) redelijk intensief, waren ze betrokken bij de soundtrack van The Hunger Games : Mockinjay en werkten ze vooral aan nieuw materiaal. Ook nu was producer Ariel  Rechtshaid prominent aanwezig en wil Haim vooral als volwaardige band gezien worden en niet als “girlband” worden betiteld. Alana Haim zij hier onlangs over : When People Call Us A Girl Band, I Take It As An Insult”.

Parallel met Fleetwood Mac
De band is verder gegaan op de ingeslagen weg. Popmuziek waarvoor een buiging op zijn plaats is en waarbij ook wat R&B en soulinvloeden hoorbaar zijn. Opener ‘I Want You Back’ is daar meteen een voorbeeld van; veel tempowisselingen, meerstemmigheid, vlot lopende vocalen en dat allemaal verpakt in een strakke compositie. Wereldformatie Fleetwood Mac wordt vaak als dé inspiratiebron voor de band genoemd en op zich is dat ook niet vreemd. De zusjes Haim kregen in het huis waar ze opgroeiden de muziek van deze band met de paplepel ingegoten. Als we dan een nummer als ‘Nothing’s Wrong’ horen is het niet raar dat criticasters deze parallel trekken. We kunnen het echter ook omdraaien en positief benaderen; hoe knap is het om een dergelijk nummer te maken waarbij halverwege de instrumenten ineens stokken, voor een korte interlude zorgen om vervolgens weer in alle hevigheid te ontbranden. Met ‘Little Of Your Love’ komen we bij de eerste hit in de dop van Something To Tell You. Onweerstaanbaar catchy met ook weer die typerende harmonieën en heerlijk dansbaar.

Meer diepgang in pakkende popnummers
Zo blijkt gaandeweg dat de drie zussen nog steeds in staat zijn om pakkende popsongs te maken die een sterke melodielijn als basis hebben en dat combineren met harmonieuze vocalen. De ijzersterke titelsong ‘Something To Tell You’ staat halverwege het album gepositioneerd en wordt net als het soulvolle ‘Kept Me Crying’ vormgegeven door de drums. Vervolgens is daar ‘You Never Knew’, één van de beste nummers op het album en ook nu moet ik weer aan het album Tango In The Night van Fleetwood Mac denken. Dat de dames inmiddels ook enkele jaren ouder zijn sinds hun debuut en de nodige levenservaringen hebben opgedaan is ook terug te horen in de nummers. Wat meer diepgang en emotie is terug te horen in de teksten. ‘Found In Silence’ en ‘Right Now zijn hier sprekende voorbeelden van (“Both of us, holding back / But you were the most guilty of that / Someone else on your mouth, all this time”).  ‘Found In Silence’ is weer een prima uptempo nummer terwijl ‘Right Now’ wat rustiger is maar beide gaan wel min of meer over hetzelfde thema; de liefde. Afsluiter ‘Night So Long’ is eigenlijk het enige écht rustige nummer op Something To Tell You en is in dat opzicht misschien wel de enige dissonant maar evengoed één van de beste tracks.

De drie zussen doen het onverwachte; Something To Tell You is de gedroomde opvolger van hun debuut maar dan wel een niveautje of twee hoger. De band schakelt door, weet nog meer finesse in de smakelijke popliedjes aan te brengen en het vleugje soul en R&B zijn de kers op de taart. Al met al een meer dan prima popplaat waarbij alle teksten in een kunstig boekje zijn bijgevoegd! Veel luisterplezier.

Pop