Haim - Woman In Music Pt. III

Label : Polydor

2020-07-10 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8.5

Haim - Woman in Music Pt. III

De drie zussen Danielle, Alana en Este Haim maakten in 2013 indruk met hun debuutalbum Days Are Gone. De voelen zich alles behalve dan een ‘Girlband’ (Alana Haim zij ooit: “When People Call Us A Girl Band, I Take It As An Insult”) en ze hadden hits met ‘The Wire’ en ‘Forever’. Hun nieuwste album, Women In Music Pt. III, kende ook wat vertraging vanwege Covid-19 maar is gelukkig inmiddels overal verkrijgbaar.

Ode aan LA.
Het meest opvallende van dit derde album is dat de drie zussen iets meer variatie aan weten te brengen in het karakter van de liedjes. Dat betekent overigens niet dat de vorige albums niet goed waren; het tegendeel is waar maar met Women In Music Pt. III nemen ze iets meer afstand van die softrock-sound, de troef die toch vooral op de eerste twee albums werd uitgespeeld. Dus iets minder een déjà-vu naar het geluid van Fleetwood Mac en daar tegenover een verzameling liedjes die wat veelzijdiger zijn. Neem nu de opener ‘Los Angeles’, een soort ode aan de stad waar hun roots toch wel liggen; met een jazzy saxofoon wordt het nummer opgebouwd met een atypische melodielijn waardoor het dit nummer met recht een verrassende opener is.

Meerstemmigheid
Ook een nummer als ‘I Know Alone’ klinkt erg eigentijds en ook hiermee kleur het Californische trio fijn buiten de lijntjes. Met ‘3 AM’ maken ze zelfs een voorzichtig uitstapje naar iets wat op Hip-Hop lijkt en bij ‘Another Try’ horen we toch echt wat reggae terug. Dat betekent niet dat ze hun succesformule helemaal naast zich hebben neergelegd want de combinatie van tempowisselingen, meerstemmigheid, vlot lopende vocalen en dat allemaal verpakt in een strakke compositie blijft ook op dit derde album gehandhaafd. Nummers als de vooruitgesnelde single ‘The Steps’, ‘All That Ever Matter’ en ook de huidige single ‘Don’t Wanna’ zijn weer voorzien van dat ietwat retro klinkende rockrandje. Hier en daar voegen de zussen ook nog wat humor toe; ‘Up From A Dream’, één van de sterkere nummers, begint met een onvervalste geeuw maar de kracht zit in de strakke baslijn. Het vrij korte ‘Man From The Magazine’ verteld over de vaak wat seksistisch getinte vragen die de dames in interviews gesteld krijgen.

Persoonlijk
De kracht van Haim ligt natuurlijk in die drie mooie stemmen die elkaar perfect aanvullen en op de twee vorige albums al bewezen dat ze in harmonie een krachtige troef zijn. Danielle Haim, die nog wat zelfverzekerder klinkt en ook op dit derde album prachtig wordt ondersteund door Alana en Este. ‘Learning On You’ is één van die nummers waarop de stemmen prachtig geharmoniseerd worden en in combinatie met de gitaar is dit een prima nummer. Het lome ‘Gasoline’ zorgt voor een aangenaam rustmoment en met ‘I’ve Been Down’ hebben krijgen we een Westcoast Rocktrack voorgeschoteld die ons doet denken aan de muziek van Sheryl Crow. Als voorlaatste track is daar ‘Hallelujah’, het meest persoonlijke nummer over het verlies van dierbaren (“I had a best friend but she has come to pass / One I wish I could see now / You always remind me that memories will last”). De drie stemmen dansen als het ware om de akoestische gitaar en zorgen voor een heus kippenvelmomentje.

Woman In Music Pt. III is een zeer geslaagd derde album voor Haim geworden en het meeste gevarieerde tot op heden. Onder die gepolijste laag liggen diepgaandere teksten over onderwerpen die ons allen aangaan en muzikaal durven de drie getalenteerde zussen zo nu en dan buiten de lijntjes te kleuren. Een prima album dat lekker wegluistert. Veel luisterplezier.

Pop