Half Japanese - Crazy Hearts

Label : Fire Records

2021-01-04 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Punk / Rock
8

Half Japanese - Crazy Hearts

De band Half Japanese bestaat al sinds de jaren ’80 maar het lijkt alsof de band de laatste jaren een ongelofelijke inspiratiebron heeft aangeboord. Crazy Hearts is alweer het zesde album in zes jaar en het inmiddels 19e van de toch wel indrukwekkende discografie van de Amerikaanse Punk/Noise/Rock-band die misschien wel een cultstatus heeft bereikt!

Ongepolijst
In die drie decennia heeft de band rondom Jad Fair dus een indrukwekkend aantal albums uitgebracht en bezetting die ook wel eens gewisseld is maar de laatste jaren constant is met naast de frontman John Sluggett (gitaar), Giles-Vincent Rieder (drums), Mick Hobbs (basgitaar) en Jason Willett (gitaar) die de band completeren. Nummers als ‘The Beast Master’, Dark World’ en ‘A Phantom Menace’ schuren tegen dat ongepolijste Rock-achtige geluid aan waar de band toch naam mee heeft gemaakt. Natuurlijk mag het hier en daar rammelen en misschien zelfs wel nonchalant klinken maar evengoed is de energieke sound van de band wel lekker. Soms met een wat rauw, gerafeld randje maar dat komt de sfeer op Crazy Hearts alleen maar ten goede.

Orgeltje
‘Wondrous Wonder’ is gewoon recht-toe-recht-aan 80’s rock de titelsong, zo ongeveer de langste track op het album, wordt gaandeweg knap uitgebouwd. Verrassen doet de cult-band uit Michigan ook zo nu en dan zoals bij het springerige en lichtvoetig klinkende ‘And It Is’ waar ineens een orgeltje opduikt en na één luisterbeurt niet meer uit je hoofd te krijgen is. ‘Late At Night’ is wel heel erg duister, ‘My Celebrity’ wat psychedelisch en ‘A Job Well Done’ krijgt wat extra karakter omdat het eigenlijk een “spoken Lyric” is. Met het wat meer timide ‘As Best You Can’ en ‘Let It Show’ noemen we waarschijnlijk de meest aansprekende nummers van dit nieuwe album.

De band legt de laatste jaren dus een ongekende productiviteit aan het licht maar dat betekent niet dat daarmee de kwaliteit minder wordt. Crazy Heart mag dan zoals aangegeven hier en daar wat nonchalant klinken, toch levert de Cult-band weer een prima album af waarbij het gewoon weer dicht bij het eigen DNA blijft. Het is Rock, het is wat Noise, het is wat Punk, indie en nog wat andere stijlen met als eindresultaat een echte en steengoede Half Japanese plaat. Veel luisterplezier.

Indie / Punk / Rock