2019-11-08 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Indie / Pop / Rock
9

Half Moon Run - A Blemish In The Great Light

De Canadese Indie-rock formatie Half Moon Run is terug. Na een stilte van een kleine drie jaar brengt de band hun nieuwe album A Blemish In The Great Light uit.

Enorme muzikaliteit
De stilte na Sun Lead Me On duurde een dikke drie jaar. De band die in 2013 een hit scoorde met ‘Full Circle’, afkomstig van hun debuutalbum Dark Eyes, ontving lovende kritieken en maakte een enorme ontwikkeling door. De band staat bekend om hun enorme individuele muzikaliteit en tijdens concerten maken de multi-instrumentalisten ook vaak gebruik van niet reguliere percussie en ander instrumentarium. Ergens op het snijvlak van Indie, Rock en Folk ontwikkelen de heren Devon Portielje, Dylan Philips, Conner Molander en Isaac Symonds hun muziek die vaak uit vele laagjes en dimensies bestaat. Voeg daarbij het feit dat de stemmen van de vier onwaarschijnlijk goed bij elkaar aansluiten, en er ontstaat iets moois. Iets heel moois.

Kennismaking met de singles
Het album trapt af met de eerder uitgebrachte singles waarvan ‘Favourite Boy’ waarschijnlijk het meest zal beklijven; het nummer kent een geweldige melodie dat verder vormgegeven wordt door de sterke vocals van Devon Portielje, aangevuld met strijkers, synths en de backing vocals van de overige bandleden. Resultaat is een absoluut eigentijds topnummer waarvan je het gevoel hebt dat je het al jaren kent. ‘Flesh And Blood’ is wat rustiger maar ook hier zijn de bandleden vocaal aanwezig en is al het instrumentarium perfect in evenwicht. Ook ‘Then Again’ was al eerder de ether in geslingerd; een nummer dat misschien wel het meest synoniem staat als opvolger van het Sun Leads Me On uit 2016. Vanuit enkele gitaarakkoorden wordt het nummer ijzersterk uitgebouwd en speelt de band gedurende een ruime drie minuten hun troeven uit.

Ongrijpbaar
Na dit sterke begin waarin de band verder borduurt op de eerder ingeslagen weg én die verder verbreed, is er met ‘Black Diamond’ een rustpunt. Op dit nummer, dat een smaakvolle piano-melodie als basis heeft, etaleren de heren de kracht van hun stemmen nog maar weer eens. ‘Yani’s Song’ heeft dan weer de akoestische gitaar als ondersteuning en heeft een wat dromerig karakter. Centraal op het album staat zeven minuten durende ‘Razorblade’, een haast ongrijpbaar nummer dat bol staat van karakterwisselingen; vanuit een haast akoestisch begin wordt dit nummer via diverse gedaantewisselingen tot grote hoogte opgebouwd om uiteindelijk weer klein af te sluiten. Het instrumentale ‘Undercurrents’ met Dylan Philips op piano voelt een beetje als een vreemde eend op A Blemish In The Great Light. Op het laatste deel van het album is daar het catchy ‘Jello On My Mind’, waar de band slim met vocalen speelt en waarbij je wel mee móet zingen en het album eindigt met het wat donkerdere ‘New Truth’, waarbij nog één keer alle puzzelstukjes in elkaar gepast worden.

Het derde album is het bewijs dat de band zich steeds verder ontwikkeld. Ze behouden hun identiteit maar de ambitie spat van dit prachtige album af. De gitaarakkoorden worden afgewisseld door pianospel en uitgekookte percussie en de stemmen van de vier heren vormen het spreekwoordelijke cement. Complexe melodielijnen wisselen elkaar af waarbij alles in balans is. Een topplaat! Veel luisterplezier.

Half Moon Run Live:
13 en 14 november : Paradiso, Amsterdam

Folk / Indie / Pop / Rock