Sterk nieuw album voor singer/songwriter Halie Loren

2018-07-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Halie Loren -From The Wild Sky

De oorspronkelijk uit Alaska afkomstige singer/songwriter Halie Loren bracht onlangs haar tiende studioalbum uit. De bewierookte zangers die vooral furore maakte binnen de Jazz-scene is na een afwezigheid van een kleine drie jaar terug met misschien wel haar meest persoonlijke en uitdagende album.

Label : Justin Time / V2

Furore gemaakt binnen de Jazz
Daar waar Halie de laatste jaren vooral lof oogstte met haar Jazz-albums, daar is From The Wild Side wellicht haar meest persoonlijke album. Ze opent met het catchy klinkende ‘Roots’ waar we Halie duidelijk afstand horen nemen van de Jazz waarmee ze de afgelopen jaren indruk heeft gemaakt. Heart First werd bijvoorbeeld in Japan uitgeroepen tot Best Vocal Jazz Album in 2011. Vocaal is ze ijzersterk op deze openingstrack met enkele krachtige uithalen die de compositie tot een echte popsong maken. Vervolgens is daar het vrolijk klinkende upbeat ‘How To Dismantle A Life’ waarin op een lichtvoetige wijze een echte “brake-up” wordt bezongen. Voor dit project kreeg ze hulp van producer Troy Miller (o.a. Gregory Porter) en enkele gerenommeerde muzikanten.

De natuur als metafoor
Regelmatig komt de voorliefde voor de natuur bij Halie voorbij; iets wat niet vreemd is als je uit Alaska komt. Als we naar het mooie en rustige ‘Wild Birds’ luisteren horen we hoe zij vanuit het oogpunt van een kind (“That the wild birds belong to no one / And the child learned Nature will humble us all in the end”) naar de wereld kijkt. Halie houdt op haar nieuwste album een consistente lijn maar is wel in staat om op een subtiele wijze andere muziekstijlen te hanteren. Luister maar eens naar ‘Paper Man’ dat licht Blues-achtig klinkt en ‘Wisdom’ waarin ze luchtig de soul laat doorklinken. In het tweede deel van het album keert Halie terug naar het singer/songwriter spectrum; zo is ‘Painter’s Song’ een prachtig rustig en ingetogen akoestisch nummer waar de viool voor de nodige melancholie zorgt. Deze sfeer trekt ze door op een nummer als ‘August Moon’, waarbij ze vooral tijdens de coupletten breekbaarder als ooit klinkt. Hoogtepunt van dit sfeervolle drieluik en misschien wel het mooiste nummer van het album is ‘Noah’ waarbij ze de natuur gebruikt als metafoor voor de universele emoties als hoop en verdriet (“We are temporary lights / shining in the deep wild sky/ Holding everything and nothing / but the glow we emanate”). Afsluiten doet ze verrassend met ‘A Mi Manera’, de Spaanse vertolking van ‘My Way’.

De inmiddels 34-jarige Amerikaanse levert met From The Wild Side een puik album af. De productie klinkt volwassen en ze hanteert op een subtiele wijze diverse muziekstijlen waarbij haar stem altijd de constante factor blijkt te zijn. Ze betreedt als singer/songwriter een voor haar nieuw onderdeel maar het blijkt haar goed af te gaan. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter