Halsey - If I Can’t Have Love, I Want Power

Label : Capitol

2021-09-04 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
8,5

Na het vorig jaar verschenen album Manic is de 26-jarige Amerikaanse zangeres Halsey terug met een compleet nieuw album, vergezeld zelfs van een Imax-film! Vanuit diverse Sociale Media platforms bouwde ze haar carrière op en met If I Can’t Have Love, I Want Power lanceert ze haar vierde album.

Nine Inch Nails
Halsey is inmiddels vooral in Amerika een grote naam. Ze verkocht inmiddels miljoenen albums, het aantal streams loopt in de miljarden en daarnaast gaat de zangeres maatschappelijke problemen niet uit de weg en gaat ze de barricades op voor de LGBTQ-gemeenschap. Ze is zelf dan ook biseksueel. Al snel werd duidelijk dat de Amerikaanse voor dit album de hulp inriep van Trent Reznor en Atticus Ross, de mannen achter of Nine Inch Nails; een foto met een T-shirt van de band zorgde dat de wereld die link wel kon leggen. De opvolger van Manic opent met het prachtige en zeer stemmige ‘The Tradition’;  mooie pianoakkoorden begeleiden de heldere stem van Ashley Frangipane, want zo heet Halsey,  tijdens de coupletten maar in het refrein horen we al snel de urgentie en misschien zelfs wel de boosheid. De begeleidende video neemt ons mee naar een middeleeuws tafereel. Vervolgens is daar het ‘Bells In Santa Fe’, dat vooral in het eerste deel mysterieus klinkt maar waar die prachtige stem van Halsey altijd boven drijft. Naast de persoonlijke verhalen en ervaringen omtrent haar moederschap en de bevalling horen we overal verwijzingen, naar religie maar ook sterfelijkheid als we haar ”Jesus needed a three-day weekend/ To sort out all his bullshit, figurе out the treason” horen zingen. Overigens zijn op deze wat minimalistische track absoluut de invloeden van de heren Reznor en Ross voelbaar.

Ontberingen van een bevalling
Na deze ijzersterke opening is daar met het rockerige en misschien wel schreeuwerige ‘Easier Than Lying’ ineens een “wake-up call”. Alsof de Amerikaanse ons duidelijk wil maken dat ze veel meer kan dat wat ingetogen, sfeervolle en wat mysterieuze tracks afleveren. En juist dat bewijst ze wederom op dit nieuwe album waar ze ons ook meeneemt in de ontberingen die ze tijdens haar bevalling heeft moeten doorstaan. ‘Lilith’ krijgt door de drums een heerlijke groove, ‘Girl Is A Gun’ heeft een supersnelle beat à la Prodigy en met ‘You Asked For This’ horen we een stevige 90’s sound terug met wat rokerige shoegaze. En zo dendert dit album voort met het stuwende ‘Honey’ over een verbroken liefde met een vrouw  (“She was sweet like honey / But all I can taste is the blood in my mouth And the bitterness in goodbyе / Drippin' like honey”) en het wat elektronisch getinte en hypnotiserende ‘I’m Not A Woman, I’m A God’ waar ze ook nog wat aan zelfreflectie doet (“I am not a legend, I'm a fraud”)!

Persoonlijk
Maar Halsey kan naast al dat muzikale en soms bombastische geweld ook hele mooie ballad maken. Met ‘Darling’ is daar ineens een klein Folkachtig liedje; alleen een akoestische gitaar en Halsey met haar breekbare stem zorgen voor een hele intieme sfeer. En met een piano als begeleiding is ‘1121’ ook absoluut een hoogtepunt van het album, vooral de vele wendingen die dit toch wel intense nummer voortbrengt. Maar het is toch vooral de stemmige afsluiter ‘Ya’aburnee’ waarmee ze laat zien prachtige diepgang in haar liedjes te kunnen verwerken; het is een Arabisch woord waarmee je eigenlijk de dood voor iemand wenst omdat je simpelweg niet zonder hem of haar kunt leven; “ Maybe one day we'll trade places / Darling, you will bury me / Before I bury you”. Prachtig.

Halsey overtuigt wederom op If I Can’t Have Love, I Want Power. Ze weet op een eigenzinnige wijze rock met pop te combineren in catchy songs die hier en daar best een randje opzoek maar nooit over de grens gaan. Tekstueel neemt ze geen blad voor de mond en de bijbehorende video’s zorgen dat je wel even tijd uit moet trekken om dit hele verhaal tot je te nemen. Een meer dan geslaagd popalbum van deze in Nederland nog te ondergewaardeerde zangeres. Veel luisterplezier.

Pop