IJzersterk nieuw album voor Halsey

Label : Capitol Recors

2020-01-26 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8,5

Halsey - Manic

Halsey is inmiddels een grote naam. Ze heeft twee albums op haar naam staan die miljoenen verkopen opleverden, streams die in de miljarden lopen en daarnaast vind ze het helemaal geen probleem om op te barricades te gaan staan voor de LGBTQ-gemeenschap of een oproep te doen voor vrouwenrechten. In Nederland scoorde ze tot op heden geen top-10 hit maar met het uitbrengen van haar nieuwe album Manic komt daar misschien verandering in.

Zonder schaamte
De inmiddels 25-jarige Ashley Nicolette Frangipane die we dus beter kennen als Halsey (een anagram van haar voornaam Ashley), heeft eens stormachtige ontwikkeling van haar carrière achter de rug. Haar derde album telt maar liefst 16 tracks en de afgelopen periode zijn er al zorgvuldig singles uitgebracht en de ether in geslingerd; denk aan ‘Without Me’, Clementine’ en ‘Graveyard’. De wat elektronisch klinkende opener ‘Ashley’ is verrassend en spannend en meteen etaleert ze haar vocale kwaliteiten. Vervolgens zijn daar de eerder genoemde radiovriendelijke hits voordat ze ons trakteert op het ijzersterke en met Country beïnvloedde ‘Yo Should Be Sad’, waarin ze nog maar eens haar uitgesproken mening toont in de bijhorende clip. In dit nummer pakt ze terug op een stukgelopen relatie en een aardige sneer uitdeelt (I’m so glad I never ever had a baby with you / ’cause you can’t love something unless there’s something in it for you). Schaars gekleed en zonder enige schaamte laat ze ons haar bijna naakte lichaam zien dat inderdaad al aardig door tattoos gekleurd is.

Alanis Morissette
Maar de Amerikaanse toont verschillende gezichten op dit nieuwe album. Luister maar eens naar het wat meer ingetogen ‘Forever (Is A Long Time)’, dat weer een prima tegenhanger vormt van het wat stoerdere ‘3AM’ en het wat akoestische ‘Finallty // Beautiful Stranger’ dat door Halsey een vakkundig gedoceerde emotionele lading meekrijgt. Ook zijn er een drietal interludes te horen waar Halsey medewerking krijgt van gastartiesten; zowel Alanis Morissette, Suga als Dominic Fike horen we een bijdrage leveren. Natuurlijk mag ook de grote hit ‘Without Me’ niet ontbreken; deze track is uitermate tactisch en slim halverwege Manic geposteerd en kunnen we in één adem noemen met ‘Still Learning’ dat ook weer alle ingrediënten van een hit in zich heeft.

De eigenzinnige Halsey verlegt met Manic duidelijk haar grenzen. Ze schakelt moeiteloos van bombastische popsongs naar hele kleine en intieme luisterliedjes om vervolgens weer persoonlijk te worden of een emotionele lading mee te geven. Een meer dan prima eigentijdse popplaat van een vrouw die op een missie is. Veel luisterplezier.

Halsey live:
15 februari: Ziggo, Amsterdam

Pop / Singer-songwriter