Nieuw album voor Noorse Hanna Paulsberg

Label : Odin / Grappa

2019-01-20 07:00:00 • 2 min lezen

Jazz
7,5

Hanna Paulsberg Concept - Daughter Of The Sun

De Noorse tenorsaxofoniste Hanna Paulsberg is in Noorwegen inmiddels een grootheid en in oktober was ze te gast op het Jazzfestival in Rotterdam en Nijmegen. Het laatste album dat deze muzikale veelvraat heeft uitgebracht is Daughter Of The Sun.

Samenwerking met Magnus Broo
Dit album van Hanna Paulsberg Concept is tot stand gekomen met nadrukkelijke medewerking én aanwezigheid van de Zweedse trompettist Magnus Broo, die zelf ook al een kleine twintig jaar zijn stempel drukt in de Scandinavische Jazz-scene. Daarnaast zijn het natuurlijk haar vaste bandleden Trygve Waldemar Fiske (bas), Oscar Grönberg piano) en Hans Hulbækmo.(drums), die ook op dit album weer voor het spreekwoordelijke cement zorgen. Overigens is het album opgedragen aan de Egyptische farao Hatsjepoet waarmee de Noorse saxofoniste op deze wijze aandacht voor het feit dat vrouwen, ook anno 2019, nog altijd moeten vechten voor erkenning.

Zelfs een vleugje Cariben
Het album is zoals we inmiddels wel van Hanna Paulsberg gewend zijn, divers. Van het ietwat experimentele ‘Little Big Saxophone’ stroom je vanzelf door naar het wat luchtigere ‘Hemulen Tar  Ferie’. Maar evengoed is ‘Serianna’ het meest aansprekende nummer vanwege het muzikale duet dat Paulsberg en Broo met elkaar ingaan. Het geheel krijgt zelfs wat Caribisch over zich. Het ruim acht minuten durende ‘Bouncing With Flower Buds’ sluit het album af en is het meest experimentele nummer op dit album, waarbij vooral trompettist Broo de hoofdrol opeist, samen met drummer Hans Hulbækmo.

Op Daughter Of The Sun weet Hanna Paulsberg een mooie mix te vinden van meer dan toegankelijke jazz tegenover wat meer experimentele nummers. Toch is dit album geschikt voor een breed publiek. Hanna tourt de komende periode intensief, soms met haar samenwerking Gurls, dan wel met Magnus Broo maar doet helaas Nederland voorlopig niet aan. We zullen het dan ook voorlopig moeten doen met dit album dat al enige tijd verkrijgbaar is.

Jazz