2016-09-19 07:00:00 • 5 min lezen

Hannah Epperson - Upsweep

Label : Listen Records Eindoordeel : 7

Upsweep is één van de verrassingen van 2016. Het debuutalbum van de Amerikaanse Hannah Epperson is een voorbeeld hoe je in de kern met muziek en arrangementen kunt spelen.

Vijf of tien nummers? Upsweep kent tien tracks maar eigenlijk maar vijf. Is dit een raadsel of een foute uitkomst van een optelsom? Het antwoord en de oplossing zijn even simpel als doeltreffend. Hannah heeft vijf verschillende nummers geschreven waarbij elk nummer in twee verschillende varianten te horen is; één met een klassieke inslag en één met een popinslag. De inmiddels in New York woonachtige Hannah Epperson ontbreekt het niet aan creativiteit. Gewapend met haar stem, haar viool en een simpel loop-pedal is dit bijzondere project tot stand gekomen.

Pop ontmoet (licht)klassiek Hannah heeft voor dit album twee personages gecreëerd; Amelia is de verpersoonlijking van de pop kant waar Iris het toonbeeld is van de klassieke inslag. Zo krijg je een denkbeeldige A en B zijde van een LP en wordt de scheidslijn tussen pop en klassiek weer dun. ‘Farthest Distance’ is geschreven na de tragedie rondom de aanslag op Charlie Hebdo en de vluchtigheid waarmee nieuws verspreid wordt. ‘Circles’, dat over leefpatronen gaat, is in de popvariant (de “Amelia-versie”) één van de sterkste tracks op dit album. Toch is de popvariant van ‘Story’ voor mij het hoogtepunt van het album; een erg bijzonder en persoonlijk nummer over de paradox van het leven. Sterke beat, wat ondersteunde percussie uit de loop-pedal. Als we dan de “Iris”-variant beluisteren met de viool prominent aanwezig is de tegenstrijdigheid immens. Tussen de A en B-side is er een hele korte hidden track met een enkele gesproken zin.

Eindoordeel Een meer dan interessante benadering van (licht)klassiek ontmoet pop, vormgegeven door de in Salt Lake City geboren Hannah Epperson. Ook de cover is gerelateerd aan de beide gecreëerde personages Amelia en Iris in de vorm van twee personen die in elkaar verwikkeld zijn. Vernieuwend en creatief, aangevuld met een viool zijn hier de sleutelwoorden. Benieuwd naar een volgend album. Veel luisterplezier.

Hannah Epperson live: 23 sep. : Onderstroom, Breda