Bijzonder album van Noorse multi-instrumentalist Hans Fredrik Jacobsen

Label : Heilo Records

2019-04-25 07:00:00 • 2 min lezen

Folk / Wereldmuziek
7,5

Hans Fredrik Jacobsen - ØRE

ØRE is de titel van het nieuwe album van de Noorse multi-instrumentalist Hans Fredrik Jacobsen. Dit vierde album van de Noor is eigenlijk een hommage aan het belangrijkste orgaan van een muzikant; het oor. Vandaar deze titel.

Niet onbekend bij grote publiek
De motivatie voor deze titel moeten we vooral zoeken in het concept “Playing By Ear” dat door vele musici gehanteerd wordt; het oor kan bepaalde details waarnemen die we niet op papier terug kunnen vinden en veel muziek kunnen we alleen leren door te luisteren omdat het te complex is om aan papier toe te vertrouwen. Op dit album dat bestaat uit 17 tracks horen we overigens niet Jacobsen alleen op fluit zoals bij ‘Ankerhaling’ maar regelmatig veelal wordt hij bijgestaan door zijn begeleidingsband of gastmuzikanten. Overigens leerde het grote publiek Jacobsen onbedoeld kennen toen hij op de fluit een bijdrage leverde aan Secret Garden’s ‘Nocturne’ tijdens het Eurovisie Songfestival in 1995.

De fluit
De roots van Jacobsen liggen in de Folk en dat is ook wel de belangrijkste typering voor dit album maar de man die naast fluit ook gitaar, saxofoon en hoorn speelt maakt hier en daar wel muzikale uitstapjes. Luister maar eens naar ‘Rett Fra Levra’ en “Bukk’, dat haast een Oosters karakter heeft. Maar zoals gezegd is Folk het belangrijkste ingrediënt qua muziekstijl en dat wordt bij tracks als ‘Klar Dag’ en ‘Både enten og eller’ duidelijk. Bij een nummer als het anderhalve minuut durende ‘Dans for Micho’ krijg je misschien net iets te veel het gevoel onderdeel uit te maken van een dorps folklorefeest. Met Søndagspolsen/Luren horen we een nummer dat schuurt tussen Folk en Jazz en horen we de meest uitgebreide muzikale bezetting van dit album als Jacobsen André Roligheten, Karl Hjalmar Nyberg, Alf Hulbækmo, Gjermund Silset & Hans Hulbækmo naast zich weet.

Een album dat vrijwel alleen uit instrumentale nummers bestaat waar de fluit natuurlijk het belangrijkste instrument is. Op de afsluiter horen we Jacobsen ook daadwerkelijk zingen, iets wat hij wellicht vaker mag doen aangezien dat toch een extra dimensie geeft. Voor de liefhebbers van Folk in de wat meer traditionele hoek een aanrader, evenals voor muziekliefhebbers die hun horizon wat willen verbreden. ØRE is een bijzonder album geworden. Veel luisterplezier.

Folk / Wereldmuziek