2014-07-08 07:00:00 • 10 min lezen

Harry van Lier - DiGaHoLe

Harry van Lier - DiGaHoLe Label: Eigen beheer/ downloads Eindoordeel: 7,5

Harry van Lier is voor velen een onbekende, al is hij een oude rot in de wereld van de Nederlandse muziek. Met Dig A Hole levert hij op 57 jarige leeftijd zijn debuutalbum. Als bassist werkte hij met AA and the Doctors en met zijn broer Hans van Lier speelde Harry in diverse bluesbands. Nu was de tijd gekomen dat Harry zijn krachten bundelde. Hij vroeg Rudy Lentze (AA & the Doctors) en Christof Bauwens (Ralph de Jongh band) voor het gitaarwerk. Marcel Wolthof en Bas Mulder (productie o.a. Ralph de Jongh). Kortom hij huurde bijna het gehele Noordelijk Muziek Instituut in om dit album tot een succes te brengen.

Met goed resultaat, het album klinkt fris als het gaat om blues poprock acts. Zijn laag dragende stem is kenmerkend voor van Lier en geeft een warm geluid aan de nummers. Het doet regelmatig denken aan Lou Reed in een vrolijke gestemde bui. Om de nummers het juiste contrast te krijgen, schuift Hanneke Kappen (Wild Honey) aan. Het titelnummer is een mooi klein liedje dat veel sfeer ademt door alleen een harmonium te gebruiken. Maar ook lekkere popnummers als “Dream On” en “Love Me Now” zijn heerlijke nummers.

De blues songs mogen zeker niet ontbreken. “Roses Out Of Spain” is een klein liedje dat goed uit de verf komt, en “Live For” country invloeden het nummer in sluipt. Voor een debuut is het zeker een mooi album, al is het album gemaakt door mensen die al veel albums op hun naam hebben staan. Voor Harry zou het goed zijn dat dit album ook het gewenste buitenlands succes kreeg. Het is digitaal verkrijgbaar op de site van Harry van Lier.