2015-04-05 07:00:00 • 11 min lezen

Hawkwind - This Is Your Captain Speaking (1970-1979)

Hawkwind – This Is Your Captain Speaking Box 1970-1979 Label: Warner Eindoordeel: 8,5

De uitgedoste broeders uit de jaren 70 was een van de eerste experimentele progrock acts. De band bestond vele bandleden waarvan Dave Brock een constante factor was. Binnen de band was het een komen en gaan van muzikanten, al had Brock een goed beeld voor ogen wat de band moest betekenen. De space sound met een psychedelisch rock geluid wat op het podium de ruimte moest krijgen om te experimenteren. Wanneer de Britse rock act met “Silver Machine” een hit scoort is er een doorbraak. De bassist, ene Ian Kilmister, zong dit nummer. Deze Ian kennen we nu onder de naam “Lemmy”. Hij verliet de band na het album “Warriors On The Edge Of Time” uit 1975 in verband met een arrestatie in Amerika wegens bezit van drugs. Nadien start hij de band Motorhead.

De titels zijn gepast met wat je kunt verwachten “In Search for Space” en het live album “Space Ritual” maakt men duidelijk dat de songs lang zijn en veel solo’s met space geluiden uit de toenmalige keyboards en synthesizers. Hawkwind rekent af met de klassieke experimenten van Pink Floyd en zoekt verder binnen de progressieve rock. De nummers zijn hier en daar nu wat gedateerd, maar de aanloop naar de punk periode in “Lord Of Light” of het live album “Greasy Truckers Party” zijn meer dan een vooruitziende blik in de popmuziek. Het zijn albums van aanjagers tot vernieuwing die afrekenen met de classic rock bands als Deep Purple en Whitesnake. Het mooie is dat men in die tijd dacht dat 2000 een magisch space tijd zou gaan brengen. Met het album “Party 1999” blikt men even terug in de tijd. Het album komt uit 1997 en valt eigenlijk buiten deze box maar is zeker van toegevoegde waarde. Het is een overzicht van deze jaren 70 periode. Samen met deze live albums is de box gevuld met de originele albums “Hawkwind”, In Search For Space” , “Doremi Faso Latido” (aan humor geen gebrek), “Hall Of The Mountain Grill” en een overzicht van singles met o.a. “Brainbox Pollution”, “It’s So Easy” en “Seven By Seven”.

Hoewel de band geen noemenswaardige hitsingles kent, is een het inspriratiebron voor vele bands geweest. Van Sex Pistols via Henry Rollins Black Flag naar het huidige Monster Magnet zijn de invloeden nog van Hawkwind nog steeds terug te vinden. Het is dan ook een aanrader voor de fans van bovenstaande act en zware progrockers om (weer) eens te luisteren waar deze acts de mosterd hebben gehaald.