Nieuw album Free Your Mind

Label: Konkurrent

2017-04-26 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Country / Diversen
7,5

Hayseed Dixie - Free Your Mind ..... And Your Grass Will Follow

Als je Hayseed Dixie snel uitspreekt met een bepaalde tongval dat klinkt het als AC/DC. In 2001 begon deze band als “tributeband” en speelde covers van deze fameuze hardrockband in hun eigen “rockgrass”-stijl. Inmiddels zijn we een kleine 15 albums en wisselende bandsamenstelling verder en is daar nu hun nieuwe album Free Your Mind …… And Your Grass Will Follow.

Een verwijzing naar AC/DC
De band bestaat uit vier Amerikanen met als frontman John Wheeler. Het verhaal gaat dat ergens in 2000 Wheeler samen met ex-bandlid Mike Day in een dronken bui besloot Hayseed Dixie op te richten. Het begon dus met hun eigen hillbilly vertolkingen van AC/DC nummers waarbij ze de typische bluegrass instrumenten als mandoline, viool en banjo bespelen. Na het debuut A Hillbilly Tribute To AC/DC uit 2001 volgen dus nog een respectabel aantal albums, een aantal tours en schotelen ze ons in hun geheel eigen stijl covers voor van rockklassiekers uit de jaren zeventig en tachtig van Led Zeppelin, Aerosmith, Bryan Adams, Queen en vele anderen. Naast al die covers is er op de meeste albums ook nog eigen werk in dezelfde stijl terug te vinden, vaak doorspekt met de nodige zelfspot en satire.

Volop soulmuziek in een ander “hillbilly”-jasje
Ook bij dit nieuwe album is het weer alom een mix van banjo, gitaar, viool en akoestische bas. De mix die de vier heren betitelen als “rockgrass”. Opvallend op dit album is de keuze van all-time soulclassics die dan weer in die typische hillbilly countryrock uitgevoerd worden. Denk aan een zeer geslaagde versies van Michael Jackson’s ‘Black And White’ en ‘Ball Of Confusion’ van The Temptations. De versie van Marvin Gaye’s ‘What’s Going On’ mist echter de soul en diepgang en ook ‘A Change Is Coming’ (Sam Cooke) is wat minder kleurrijk dat het origineel. Toch zijn er nog een aantal opvallende tracks. Bob Marley’s ‘Buffalo Soldiers’ en ‘Oliver’s World’ van Elvis Costello worden op geheel eigen wijze neergezet en met het Duitstalige ‘Vom Selben Stern’ verrast de band. Is er dan helemaal geen rock? Jazeker, met ‘The Ballad Of Curtis Lowe’ (Lynyrd Skynyrd) is de spreekwoordelijke cirkel rond.

Hayseed Dixie maakt al jaren kwalitatief goede bluegrass muziek met een kwinkslag. Heerlijk om te horen hoe de heren op hun eigen wijze bekende en minder bekende nummers transformeren. Banjo, viool, mandoline vormen het karakter van hun “hillbilly bluegrass sound”. Door de jaren heen hebben ze al in meer dan 30 landen optredens gegeven en ook met dit laatste album maken ze een tour waarbij ook Nederland ruimhartig wordt aangedaan. Een album met een knipoog waarbij je mondhoeken omhoog gaan en een lach op je gezicht verschijnt. Veel luisterplezier!

17 mei : De Helling, Utrecht
18 mei : Patronaat, Haarlem
19 mei : Effenaar, Eindhoven