HC McEntire - Eno Axis

Label : Merge Records

2020-08-29 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk / Singer-songwriter
9

HC McEntire - Eno Axis

Iedereen die bekend is met de muziek van de Altcountry band Mount Moriah kent zal de naam H.C. McEntire herkennen. Haar prachtige solodebuut Lionheart (2018) krijgt nu met Eno Axis een vervolg. Na een intensief tourschema met Angel Olsen koos McEntire er voor om terug te keren naar North Carolina om daar aan een nieuw album te werken en de albumtitel is dan ook genoemd naar de rivier de Eno die zich door deze staat slingert.

De eenvoud
Toen afgelopen maart de hele wereld zo’n beetje tot stilstand kwam en daarmee oook het touren met Angel Olsen besloot Heather terug te keren naar haar boerderij in de buurt van Durham. De rust en de dagelijkse dingen zorgden voor inspriatie zoals we bijvoorbeeld in de opener horen. Want hoe eenvoudig kan het leven zijn is waarschijnlijk de boodschap van ‘Hands For The Harvest’ (“Early rise, start the fire, till the rows, pass the tithes”) waarmee de toon wordt gezet; een prachtige minimalistisch nummer waarbij Heather door wat keys wordt begeleidt en dat gaandeweg verder wordt uitgebouwd met wat drums en Lapsteel. Vervolgens zijn daar het ijzersterke en warme ‘Footman’s Coat’ over gemaakte keuzes in het leven en het sfeervolle ‘High Rise’, Op Lionheart werd al duidelijk dat de Amerikaanse solo de Altcountry combineert met Rock, Americana en Folk en die lijn wordt op Eno Axis duidelijk voortgezet.

House Of The Holy
Op Eno Axis wordt H.C. McEntire omgeven door een erg goede band bestaande waardoor de liedjes een haast tijdloos karakter krijgen en een bepaalde rust uitstralen terwijl er toch ergens die onderhuidse spanning aanwezig is. ‘River’s Jaw’ is spannend en is een ode aan de rivier die al decennia langs haar boerderij stroomt, ‘True Meridian’ is wat meer Folk en ‘Time, On Fire’ is wat meer softrock met ook weer een hoofdrol voor gitarist Luke Norton. Buitenbeentjes zijn het korte en instrumentale ‘Sunday Morning’ en ’One eye Open’ waarmee het nog steeds aktuele thema van de verschillen tussen blank en zwart nog eens aangekaart worden. En zoals wel vaker het geval is bewaard ook Heather McEntire het beste voor het laatst; haar versie van Led Zeppelin’s ‘House Of The Holy’ is er ééntje uit de buitencategorie en de Eno Axis nog meer glans geeft.

Was Lionheart een voltreffer, elke liefhebber van Rootsmuziek zal waarschijnlijk Eno Axis omarmen en niet meer loslaten. De tien nummers zijn tijdloos qua geest en Heather weet met haar band een bepaalde intieme, spannende sfeer neer te zetten zoals dat maar weinig muzikanten kunnen. Op Eno Axis klopt het geheel; de teksten zijn haast poëtisch, de composities prachtig en de band subliem. Een album voor het jaarlijstje 2020. Veel luisterplezier.