Prachtig sfeervol debuut voor Amerikaanse H.C. McEntire

2018-02-07 07:00:00 • 3 min lezen

Country / Folk / Singer-songwriter
8

H.C. McEntire - Lionheart

De cover ziet eruit als een roman met als pseudoniem H.C. McEntire voor de auteur. Toch is niets minder waar en hebben we hier te maken met het debuutalbum van de zangeres van o.a. Mount Moriah die met Lionheart haar solodebuut aflevert.

Label: Merge Records / Konkurrent

Persoonlijke innerlijke strijd
H.C. McEntire staat voor Heather McEntire, de zangeres van o.a. Mount Moriah en Bellafea. Met Mount Moriah maakte ze inmiddels drie albums waarvan vooral How To Dance uit 2016 indruk maakte. De combinatie van Altcountry, folk en een vleugje blues vielen bij dat album als puzzelstukjes in elkaar en het lag in de lijn der verwachting dat juist als band er een vervolg aan gegeven zou worden. We kunnen dan ook stellen dat het op zijn minst verrassend is dat deze Amerikaanse nu een soloplaat uitbrengt. Heather groeide op binnen een zeer gelovig gezin in North Carolina, luisterend naar mainstream Country, Bluegrass en kerkliederen. Homoseksualiteit was niet geaccepteerd en zoals ze zelf aangeeft: “coming out as gay wasn’t even an option”. Haar persoonlijke strijd tussen eigen identiteit, haar familie en de gemeenschap duurde een kleine 20 jaar en het is dan ook niet raar dat ze zich afzette in de persoon van zangeres van de post/punk band Bellafea en het Indierock-trio Mount Moriah. Met al die bagage is daar nu Lionheart.

Bijdrage van Angel Olsen
Met de persoonlijke en introverte opener ‘A Lamb, A Dove’ is daar meteen een persoonlijk statement over die religieuze opvoeding. Begeleid door pianoklanken horen we Heather zingen “You pray to die / So I could be led / Back to the pasture / to his holy hand”. Het folk-achtige karakter van de opener krijgt een wat meer Country/Americana-karakter bij ‘Baby’s Got The Blues’ waarbij het zuidelijke karakter heerlijk voelbaar is. Ook ‘Yellow Roses’ ademt die sfeer waarbij Allyn Love op de pedal-steel en Daniel Hart op viool voor dat extra karakter zorgen. Met de hartverscheurende ballad ‘Wild Dogs’ wordt de laatste twijfelaar vervolgens definitief ingepakt; onder begeleiding van een rijk instrumentarium en met Angel Olsen als tweede stem is dit één van de beste nummers van het album.

Dwars door je ziel
Zo weet Heather de aandacht van de luisteraar vast te houden. Met ‘Quartz In The Valley’ is daar die dansbare countrytrack met de typerende pedal-steel en honky-tonk piano en ook ‘Red Silo’ is zo’n lekker uptempo nummer. ‘One Great Thunder’, met Katilin Grady op cello en wederom vriendin Angel Olsen als tweede stem, is het meest melancholische nummer van het album en snijdt dwars door je ziel. De spannend klinkende afsluiter ‘Dress In The Dark’ en is wederom een voorbeeld van de kwaliteiten als singer/songwriter van Heather McEntire.

Het album is écht zeer geslaagd te noemen en Heather laat horen dat ze dus ook solo in staat is om een zeer sfeervol album te creëren waarbij de bijdrage van de sessiemuzikanten niet te onderschatten valt. Enige wanklank is dat het album maar een klein half uurtje duurt. Resultaat is een pakkend album en de vraag wanneer we meer solowerk van deze talentvolle singer/songwriter kunnen en mogen verwachten óf dat er weer nieuw werk met haar band Mount Moriah aan zit te komen. Voor nu drukken we de repeatknop nog maar eens in. Veel luisterplezier.

Country / Folk / Singer-songwriter