2015-08-23 07:00:00 • 5 min lezen

Health - Death Magic

Label : Loma Vista / Caroline Int. Eindoordeel : 7,5

Het heeft Health vijf jaar gekost om tot een nieuw, volwaardig studioalbum te komen. In 2007 maakten we kennis met dit kwartet uit Los Angeles toen hun titelloze debuut uitkwam. De band staat bekend om de mengeling van Psychedelische Rock en Noise. Vreemd genoeg leent zich de muziek van Health bij uitstek voor de dancescene. Zowel van het debuutalbum als van de opvolger Get Colour uit 2009 verschenen remixalbums die het op hun beurt ook goed deden. In 2012 was daar, tot verbazing van de fans en volgers van de band, ineens de soundtrack van de computergame Max Payne 3. Eindelijk is daar met Death Magic nu de langverwachte muzikale opvolger van Get Colour, al heeft de band zich natuurlijk wel verder doorontwikkeld.

Een combinatie van diverse stijlen Dreigend en angstaanjagend wordt het album geopend met ‘Victim’, een soort van ouverture-achtige track van een kleine twee minuten. De bedoelingen worden meteen duidelijk gemaakt en we maken kennis met het nieuwe DNA van de band. Vervolgens trakteert de Health ons op ‘Stonefist’; een nummer dat een combinatie is van een melodieuze, zwierige melodie in de trend van het geluid van Depeche Mode en woeste Industrial metal-beats. Die beats worden op ‘Men Today’ verder opgevoerd tot een razende drumpartij met een werkelijke overkill aan “noise”. Ook ‘Courthsip II’ kunnen we deze kenmerkende typering meegeven. Op dit album bewijst Health dat het hele spectrum van “noise”, “elektro-House”, “synthpop” en “dance” dichtbij elkaar liggen want met ‘Flesh World (UK)’ brengt de band ons een fantastische dancetrack die waarschijnlijk binnenkort in allerlei remix-versies terug te horen zullen zijn in de diverse clubs.

Spanningsboog blijft aanwezig Opvallend aan dit album en de sound van de band is dat het ietwat hoge en iele stemgeluid van zanger Jake Duzsik staat als een huis en een soort van zalvende en hypnotiserende werking heeft. Tracks als ‘Dark Enough’, ‘Life’ en vooral ‘L.A. Looks’ zullen het goed doen in het clubcircuit en zijn tracks die stuk voor stuk hitpotentie hebben. Deze tracks kunnen zonder enige vorm van toelichting op de radio airplay krijgen. Ook op het tweede deel het album van pakt Health terug naar die dreigende en razende drumpartijen. ‘Salvia’ is een soort van instrumentale interlude, duurt een kleine twee minuten en combineert die drumpartijen met psychedelische synths tot een mystieke sfeer. Zo blijft de band je verrassen, biedt het album meer dan voldoende variatie en blijft de spanningsboog in tact. Het laatste deel van het album met ‘Hurt Yourself’ en ‘Drug Exists’ vormen een aangename, logische afsluiter en ook nu is het heldere stemgeluid onopvallend van grote invloed.

Eindoordeel Muziek met een stevige bite en die een aantal luisterbeurten nodig heeft om te beklijven. Leg het schijfje niet weg na een enkele luisterbeurt want het album is echt de moeite waard. Ook nu heb je al luisterend het gevoel dat een aantal tracks ook weer in een andere vorm terug kunnen komen. Ze zijn af, maar bieden volop mogelijkheden tot remixversies. Health brengt een lovenswaardige mengeling van Industrial-pop, noise en synths in een popdimensie. Op die tracks waar dat typerende noise-geluid prominent aanwezig is het advies om het volume van de koptelefoon iets terug te draaien; scheelt een set trommelvliezen. Veel luisterplezier.

Health Live : 22 oktober in de Tolhuistuin, Paradiso Noord, Amsterdam