2016-07-13 07:00:00 • 6 min lezen

Heart - Beautiful Broken

Heart –Beautiful Broken Label: Universal Eindoordeel: 8,5

Het nieuwe album van de zusjes Wilson begint venijnig. Het titelnummer is scherp en strakker dan de versie die als bonus track op het recente album “Fanatic” te vinden was. Dit was overigens een special editie van dit album. Met Metallica zanger James Hetfield als gast op dit nummer wordt het duidelijk waar het venijn vandaan komt. Heart staat nog steeds voor een portie stevige Amerikaanse rock. De hits uit de jaren 70 als “Barracuda”, “Magic Man” en “Crazy On You” doen het live nog steeds goed. Wanneer Heart in de jaren 80 verrassend terug komt met de hits “Alone”, What About Love” en “These Dreams” begon de kassa weer te rinkelen. Ann en Nancy Wilson vinden het ook geen punt om de jaren negentig te bedienen met 2 albums om vervolgens in dit de jaren 00 nog eens over te doen. Toch waren het albums van grote klasse. De akoestische versies van songs deden hun intrede, waar ze hun graantje van mee pikten. Dit decennia heeft men al drie albums gebracht en dat biedt perspectief. Hoewel de band met regelmaat wijzigt, weten de dames goede musici te strikken. Onder leiding van Don Rothchild is het weer een afwisselend goed album geworden. Het hart ligt bij Led Zeppelin, dat in “Heaven” te horen is. Met de strijkers weet men met “Johnny Moon” een heerlijk rockballad te maken en het zoete “Sweet Darling” op piano is weer een juweeltje. De doorsnee rocksongs als “City’s Burning” en “One Word” mogen niet ontbreken. Al weet Heart hier altijd iets meer van te maken dan menig rockact. De spanning met strijkers en stopjes of afterbeats zijn weer in de songs verstopt alsof je ze niet hoort. Dat maakt Heart een top act die hopelijk een vervolg zonder jaren te moeten wachten, aan dit album brengt.