2014-11-30 07:00:00 • 4 min lezen

Heart & Friends - Home For The Holidays

Heart & Friends – Home For The Holidays

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

Grondregels

In rock bestaan er twee grondregels waaraan iedere band zich eigenlijk zou moeten houden. De eerste is: geen coveralbums maken. De tweede is: geen kerstalbums maken. Aan de eerste regel hebben de dames van Heart zich nog nooit schuldig gemaakt en het is daarom des te meer opvallend dat men blijkbaar voelde dat het geen enkel probleem zou zijn om zich wel aan de tweede regel schuldig te maken. Dit vergt nader onderzoek hetgeen we aan de hand van dit ‘Home For The Holidays’ zullen plegen.

Blond & Dark

Ann Wilson blijft natuurlijk een geweldige zangeres. Misschien wel de beste in het genre. De jaren lijken amper vat te hebben gekregen op haar stembanden en het is altijd een genot om haar te horen zingen. Zus Nancy mag dan weliswaar niet meer de hot babe zijn die ze in de jaren ’80 was, haar stem ondersteunt nog steeds prachtig die van Ann. Geholpen door een aantal “friends” (Shawn Calvin, Sammy Hagar, Richard Marx en Train’s Pat Monahan) blijkt deze live-opname van het concert dat de band in december 2013 in haar thuisstad Seattle gaf eigenlijk onverwacht smaakvol en integer uit te pakken; alhoewel natuurlijk doordrenkt met typisch Amerikaans sentiment.

Glazuur

Muzikaal valt er dan ook weinig af te dingen hier. De band speelt strak en toch los en de “friends” kwijten zich uitstekend van hun taak. Alleen de bijdrage van Richard Marx in ‘All Through The Night’ is toch wel heel erg mierzoet, dus de luisteraar doet er goed aan hier het tandglazuur stevig in de gaten te houden. Sammy Hagar doet het wat betreft een stuk beter en maakt er een feestje van op ‘Santa’s Going South’; eigenlijk zoals we van hem gewend zijn. Het dak gaat echter pas echt van de tent in het laatste gedeelte waarin de klassieker ‘Barracuda’ van stal gehaald wordt en de band onvervalst vlamt. Ook de cover van Zeppelin’s ‘Stairway To Heaven’ mag niet onvermeld blijven en groeit in de handen van de dames tot een onvervalste tour de force.

Holidays Are Coming

En zo, waar veel kerstalbums van bekende bands aan de verkeerde kant van het sentiment belanden, weet Heart precies de juiste snaar te raken op dit ‘Home For The Holidays’. Een CD die het prima zal doen onder de kerstboom bij de rockers onder ons en waarmee de klasse van de band zichzelf gelukkig niet verloochent. Het zal wellicht een album zijn dat je na december een heel jaar niet erg veel meer zult draaien, maar gelukkig is Kerstmis een jaarlijks terugkerend fenomeen zodat het album na aanschaf toch niet voor eeuwig in je mottenballen zal blijven rusten.

Voorwaar: experiment geslaagd.

Eindoordeel: 7,5/10