2014-10-05 07:00:00 • 6 min lezen

Heartist - Feeding Fiction

Heartist – Feeding Fiction

Label: Roadrunner

Eindoordeel: 7/10

Echte emotie

De Californische band Heartist heeft zich met haar debuut ‘Feeding Fiction’ voorgenomen om “echte emotie weer terug te brengen in de metal”. Natuurlijk een nobele missie maar ook eentje die je als recensent toch ietwat achterover doet leunen in de trant van “ok, bring it on dan maar”. Hoeveel bands roepen dit immers niet en maken het vervolgens niet waar?

Linkin Park

Ook Heartist komt haar belofte niet geheel en al na. Linkin Park lijkt een vrij stevige invloed te zijn hier, temeer omdat zanger Bryce Beckley op een vrijwel exact zelfde manier zingt als Chester Bennington (innig gekruist met Casey Crescenzo van The Dear Hunter) en omdat de productie vol en vet uit je speakers knalt zoals ze dat bij de Linkins ook doet. Gerapt wordt er hier niet overigens, de bliepjes blijven achterwege en er is geen (of amper) contrast tussen zacht en hard, dus in dat opzicht is de muziek ietsje meer traditioneel metal. Maar dan wel volgens de tradities zoals die vanaf de jaren ’90 zijn gaan gelden in dat genre.

Nu-emo-metal

Zoals te verwachten bij muziek als deze zijn de hooks catchy en de chorusses catchy. Daar valt niets op aan te merken. Subtiliteit is in geen velden of wegen te bekennen, maar dat hoort ook eigenlijk niet bij deze stijl. Dit is nu-metal avant la lettre met hier en daar een soort van verdwaalde Maroon 5 en emo invloed. Maar dan wel vol gitaren en beukende drums. Dit hele album is eigenlijk vol gitaren en beukende drums. Geen rustpuntje te bekennen. Hierdoor slaat de eenvormigheid op den duur toch wel toe alhoewel de band haar best doet haar liedjes kort en to the point te houden.

Eigen smoel

Ben je een fan van Linkin Park en aanverwante artikelen dan kun je dit album met een gerust hart aanschaffen. Voor de toekomst mag Heartist echter wel wat meer eigen smoel gaan krijgen en zich iets meer gaan verdiepen in dynamieken. Lukt hen dat en behouden ze hun gevoel van melodie, dan heeft het genre er met deze Californiërs een prima nieuwkomer bij.

Eindoordeel: 7/10