2019-07-14 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Singer-songwriter
8

Heather Nova - Pearl

Heather Nova is terug met haar nieuwe album Pearl. Precies 25 jaar na het uitkomen van haar succesvolle album Oyster is ze terug met het meer dan persoonlijke album Pearl.

Persoonlijke teksten
Ook dit album kent weer een aantal nummers met een persoonlijke inslag en een directe link naar het album Oyster. De samenwerking met producer Youth is in ere hersteld maar er zijn meer parallellen; op Oyster speelde basgitarist Felix Tod mee, de man met wie ze zou in het huwelijk zou treden maar in 2014 ook van zou scheiden. Bij ‘In The Wounds We Bled’ pakt ze terug naar de periode rondom die scheiding van enkele jaren en in dit nummer worden subtiel wat Country en Americana invloeden verwerkt. De tegenstelling is dan ook mooi bij het volgende nummer ‘All The Rivers’; bij dit uptempo nummer waarin ze eigenlijk over haar geluk in een nieuwe liefde zingt klinkt de emotie luid en duidelijk door. Ze komt er op dit album zelfs mee weg om een liedje naar haar nieuwe liefde te vernoemen; ‘Vincent. Met ‘Some Things Just Come Undone’ hebben we het meest persoonlijke nummer te pakken; hoe vertel je je zoontje dat je ouders gaan scheiden? De gitaren zijn hartverscheurend, evenals de tekst.

Parallellen met Oyster blijven hoorbaar
Mooi en breekbaar zijn de rustige songs op Pearl; luister maar eens naar het breekbare en ingetogen ‘Rewild Me’ waarbij ze ook weer terugkeert naar een door Heather veelgebruikt thema; de natuur. Het akoestische ‘After All This Time’ past perfect bij haar stem en ook ingetogen nummer als ‘Don’t Worry What The Experts Say’ en ‘Over The Fields’ luisteren makkelijk weg, alhoewel laatstgenoemde track een diepere lading heeft. Op Oyster zong ze over een geliefde die haar mishandelde, dit nummer gaat over diezelfde persoon die in een persoonlijke brief zijn spijt betuigt en aangeeft stervende te zijn. Dus nog een parallel. Met ‘Your Words’ pakt ze nog een keer terug naar de wijze les van haar moeder dat woorden iemand echt kunnen raken; zowel positief als negatief. Het uptempo ‘Just Kids’ is één van de sterkere nummers met de alom elektrische gitaar die voor de juiste lading zorgt.

Heather Nova zei in een interview “I didn’t plan to release an album on the 25th anniversary of Oyster. It just worked out that way”. Maar zoals gezegd, het is onmogelijk om geen parallellen te trekken en zelfs de beide titels hebben een logische verbinden; de oester die uiteindelijk transformeert tot een parel. Pearl is een persoonlijk album geworden vol met mooie liedjes, sterke teksten en misschien klinkt de oorspronkelijk uit Bermuda afkomstige singer/songwriter hier wel beter op als ooit tevoren. Veel luisterplezier.

Heather Nova Live
22 Oktober: Paard, Den Haag
23  Oktober : TivoliVredenburg, Utrecht