2015-07-21 07:00:00 • 4 min lezen

Heather Nova - The Way It Feels

Heather Nova – The Way It Feels

Label: V2

Eindoordeel: 8,5/10

Bloemenkind

Zingend als Jeff Buckley opent Heather Nova haar laatste album ‘The Way It Feels’. Het is lange tijd geleden dat we het blonde bloemenkind uit de Bermuda’s op een dergelijke melancholieke manier tot ons hebben horen zingen en het zet meteen de toon voor het beste album dat ze aflevert sinds het kroonjuweel ‘Oyster’ dat alweer uit 1994 stamt. Veel van wat die plaat zo speciaal maakte treffen we hier ook aan en dat betekent dat Nova de dromer in haarzelf weer ontwaakt heeft. Het schitterende ‘Girl On The Mountain’ is een daar een voorbeeld van. Beginnend als een R&B-achtige song waaiert het al snel uit naar prachtige melancholie waarin we de jonge Heather van weleer weer herkennen. Natuurlijk is ze niet meer die vrouw en ook dat horen we wel. Op ‘Oyster’ waarde nog een gevoel van angst, onbekendheid en hier en daar dat van vervreemding op, horend bij de leeftijd die ze had toen ze die songs schreef. De Heather van nu is een meer doorleefde vrouw, moeder en duidelijk beter in haar vel zittend. En dat geeft een gevoel van rijping mee aan de liedjes hier. Als fijne wijn.

Invloeden

Het geluid van de rootsy Americana is een nieuwe kleur in Nova's pallet. ‘Sleeping Dogs’ had zo bijvoorbeeld iets uit de catalogus van Nathalie Merchant kunnen zijn met het geluid van een banjo op de achtergrond. De stem van Nova houdt het echter ferm binnen haar eigen oeuvre en op die wijze temt ze ook de andere stijlen die hier op subtiele wijze voorbij komen op het album. Ik zeg expres “subtiel” want Nova strooit nergens hier overdreven met iets nieuws. Daarvoor zijn de liedjes zelf ook klein genoeg gehouden opdat met name het gevoel moge spreken en de verse invloeden hooguit penseelstreken zijn die de emotie net ietsje meer aanzetten wanneer de muziek daarom vraagt. Ook daarin laat Nova zien zowel als muzikant en als componist enorm gegroeid te zijn sinds ‘Oyster’, alleen wist ze het al die tijd niet zo goed te richten als ze dat hier doet. In ‘Woman’s Hand’ komt zelfs het geluid van het debuut voorbij, alleen nu aangezet met een pedal-steel gitaar. Het haalt net even dat scherpe kantje eraf waar de jonge Heather juist zo mee worstelde.

Mooi en veel

Voorganger ‘300 Days At Sea’ liet al horen dat Nova, na diverse meer poppy uitstapjes, het roer weer ietsje aan het omgooien was naar het geluid waar ze ooit groot mee werd. Mooi dan ook om te horen hoe ze met dit nieuwe album exact de juiste snaren heeft weten te raken en ze 100% heeft gespeeld naar waar haar krachten heden ten dage liggen. ‘The Way It Feels’ is een rustige, melancholieke plaat die uitstekend is voor een lome zomerdag of zomeravond en waarin Nova heel dichtbij haar eigen gevoel blijft. Wat de plaat wel tegen zich heeft is dat ze langer dan een uur duurt en dat Nova dynamisch te weinig varieert om de aanwezigheid van elk nummer hier te rechtvaardigen. Eenvormig wordt het nog net niet, maar af en toe hikt het er gevaarlijk dicht tegenaan. Producers Josh Kaler en Jay Clifford hebben een transparant maar vol geluid aan de CD meegegeven dat uitstekend past bij het sfeerbeeld dat Nova neerzet. En ook dat maakt dat Nova met 'The Way It Feels' één van haar beste werken aflevert. Denk aan een kruising tussen het al genoemde ‘300 Days’, ‘South’ en ‘Oyster’ en je komt een heel eind. In haar zevenenveertigste levensjaar laat Nova in ieder geval horen dat het heilige vuur in haar nog lang niet gedoofd is en dat haar artistieke ster, enige tijd uit het firmament verdwenen, weer rijzende is. Heel benieuwd hoeveel moois dit ons nog gaat opleveren.

Dynamic Range Value: DR9

Eindoordeel: 8,5/10