Innemend debuutalbum van de Noorse bluesband Heigh Chief

2017-03-30 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Pop
8,5

Heigh Chief - Heigh Chief

In 2015 maakten we kennis met de Marcus Løvdal band. Frontman en bluesgitarist Marcus Løvdal is nu terug in een nieuwe samenstelling onder de bandnaam Heigh Chief. Met het titelloze Heigh Chief laat de band ons kennismaken met hun (Noorse) interpretatie van blues.

Label : Blue Mood Records / Grappa

Eindelijk ook in Nederland verkrijgbaar
Op hun site staat met grote en dikgedrukte kapitalen “New Game, New Game” weergegeven. Dat zal dan waarschijnlijk betrekking hebben op de samenstelling van de band want Marcus Løvdal (gitaar & vocals) heeft samen met Bjørn Blix (gitaar & vocals), Lasse Kulsrud Nordby (basgitaar) en Jonatan Eikum (drums) de viermans- blues-formatie Heigh Chief gevormd. In Noorwegen is dit album al een tijdje uit maar gelukkig is het album nu ook regulier in Nederland verkrijgbaar. Geïnspireerd door namen als Robben Ford en Keb Mo brengt de band ons blues van een hoog niveau die lekker plooibaar en toegankelijk klinkt.

Lars Christian Narum, de beste Hammondorganist van Noorwegen
Het album opent in ieder geval lekker met het soepele ‘Missing Out’; lekker midtempo, relaxed klinkend, enigszins catchy maar toch die elektrische gitaar die voldoende in de schijnwerpers staat. Vervolgens is daar de ballad ‘Little Things’, een nummer dat de nodige aandacht opeist. Vanuit de betrekkelijke rust zijn daar steeds dat orgelspel en gitaarakkoorden die als een dreigend onheil boven het nummer hangen en gaandeweg barst het nummer dat ook écht uit zijn voegen om tot een heuse blues explosie te komen. Dat Noorwegens beste Hammondorganist Lars Christian Narum echt van toegevoegde waarde is op dit debuutalbum en de band dus echt aanvult, wordt gaandeweg het album steeds duidelijker. ‘Sweet Up My Soul’ wordt gedreven op gitaarriffs en heeft iets onweerstaanbaars over zich waardoor stilzitten een dingetje wordt.

Bloedmooie cover van ‘Amazing Grace’
Toch zijn Løvdal en consorten in staat een eigen sound te creëren met een bepaalde sfeer. ‘Weed, Whites & Wine’ (volgens Løvdal bewust geïnspireerd op een nummer van Little Feat) kent de nodige soulinvloeden en bij nummers als ‘Lady’ en ‘Nothing But To Worry’ komt dat gevoel uit de zuidelijke staten van de VS als vanzelf bovendrijven. Opvallend is hun bloedmooie, eigenzinnige interpretatie van ‘Amazing Grace’ met ook hier weer een hoofdrol voor Narum met zijn Hammondorgel. Het indringende en ruim vijf minuten durende ‘What She Does To Me’ behoort ook tot één van de betere nummers op dit album. ‘Going South’ is een mooi instrumentaal tussendoortje en de akoestische bonustrack ‘Blinded By Love’ klinkt alsof het spontaan en in één take op de plaat is gezet.

Een meer dan goed of gemiddeld debuut. De heren verrassen ons met dit titelloze album. Veel variatie, lekker toegankelijk met veel aandacht voor de ingrediënten die een blues plaat tot een goede blues plaat maken. Helaas staan er nog geen optredens in Nederland gepland. Op basis van deze plaat koop ik het volgende album blind. Ik ben absoluut om en stop het schijfje nog een keer in de cd-speler. Veel luisterplezier.

Blues / Pop