Nieuw album voor Amerikaanse alleskunner Helado Negro

Label : RVNG INTL. / Konkurrent

2019-05-03 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Helado Negro - This Is How You Smile

De Amerikaanse muzikant Roberto Carlos Lange, artiestennaam Helado Negro, is terug met zijn zesde album This Is How You Smile. Overigens kan het goed zijn dat je Lange ook onder een ander alias bent tegengekomen; hij heeft eerder ook al muziek uitgebracht onder de artiestennaam Epstein en Boom & Birds en natuurlijk ROM.

Tweetalig
Dat er bij Lange Zuid Amerikaans bloed door zijn aderen stroomt, is alom bekend. Zijn ouders kwamen oorspronkelijk uit Ecuador en hij groeide op in Zuid Florida, The Sunshine State, waar hispanicis een groot aandeel van de lokale bevolking uitmaken. De prachtige, wat rustgevende opener ‘Please Won’t Please’, met een wat melancholiek klinkende Lange. Het Folk-achtige en wat echoënde ‘Imagining What To Do’ is erg mooi en sfeervol. Bij ‘Fantasma Vaga’ horen we Lange in het Spaans zingen en dit nummer heeft een veel meer elektronisch karakter, mede ingegeven door het droneachtige geluid dat als basis gebruikt wordt en de diverse samples. Lange is natuurlijk in het voordeel dat hij tweetalig is en dit gebruikt hij slim bij ‘Pais Nublado’ dat hij dan ook deels in het Engels en deels in het Spaans zingt. Overigens zorg de tweede stem tijdens het refrein voor dat typisch Zuid Amerikaanse karakter. Zo weet de Amerikaan subtiel te laveren tussen diverse muziekstijlen als Folk, Dreampop en hier en daar zelfs wat Ambient.

Zuid Amerikaans
Met ‘Running’, centraal geposteerd op het album, hebben we waarschijnlijk het beste nummer van het album. Met de piano en snaredrums als richtingwijzers en de wat ingetogen stem weet Lange hier een prachtige muzikaal landschap te schilderen. Zijn stem is overal ingetogen en het instrumentarium wat sober en vaak (semi) akoestisch. ‘Sabana De Luz’ kent dan weer dat Zuid Amerikaanse temparament terwijl het in het Spaans gezongen ‘Todo Lo Que Me Falta’ en in het Engels gezongen ‘Two Lucky’ veel meer in het spectrum van Folk zit en Lange durft zelfs hier en daar te experimenteren met wat soundscapes, Zo krijgt hij bij het instrumentale soundscape, ‘November 7’, hulp van niemand minder dan Sufjan Stevens en horen we op de afsluiter ‘My Name Is For My Friends’ wat kinderstemmen die gaandeweg door wat synths worden overgenomen.

De man die we onder diverse aliassen kennen brengt met This Is How You Smile misschien wel zijn beste werk tot op heden. Het is lastig om dit album in een hoekje te plaatsen omdat Lange slim diverse stijlen combineert én met twee talen speelt. Verder is het album nog voorzien van een mooi boekje met songteksten. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter