Nieuw album voor Noorse pianist Helge Iberg

2018-03-03 07:00:00 • 2 min lezen

Jazz

Helge Iberg's Jazz-Kammer - A Musical Offering

De gevierde Noorse pianist en componist Helge Iberg uit Noorwegen bracht onlangs de opvolger uit van zijn album ‘Standards and Vanguards’ uit 2009. Helge Iberg bracht de afgelopen jaren met regelmaat zowel soloalbums uit als samenwerkingsprojecten en nu is daar A Musical Offering.

Label ; Odin / PiAS

Voor dit nieuwste jazz-werk wordt hij bijgestaan door Bendik Hofseth op tenor & sopraansax en een beetje zang, Mats Eilertsen op bas, Paolo Vinaccia op drums & percussie en zangeres Elin Rosseland, met wie hij overigens als eerder samenwerkte. Ook nu weer is het toch weer bijzonder om te horen dat Iberg in staat is op een redelijk minimalistische wijze een jazzplaat samen te stellen, waarbij hij niet schroomt om bestaande nummers te herschrijven en een eigen interpretatie mee te geven.

Zo wordt ‘Round Midnight’ van Thelonius Monk omgeturnd tot ‘Before Midnight’ en wordt het Beatles’ nummer ‘Blackbird’ op een eigen wijze muzikaal ingekleurd tot ‘Blackbird Revisted’. Ook is een interpretatie van ‘How Deep Is The Ocean’ van Irving Berlin te horen dat nu de titel ‘Deep Cean o How’ als werktitel heeft meegekregen. Op dit nummer is het de saxofonist Hofseth die de aandacht trekt naast het feit dat de nadruk op dit album uiteraard op het pianospel van de Noor Iberg ligt. Een mooi voorbeeld is ‘Naiv. Super!’, waar Hofseth met de warme saxofoonklanken een prachtige diepgang meegeeft aan het wat minimalistische pianospel van Iberg. Op een nummer als ‘Eifringer Trost’ is het zangeres Elin Rosseland die de aandacht trekt evenals op ‘Alle Dinge’ waar het de tekst echter niet gezongen wordt maar gesproken.

Het album als geheel is vrij minimalistisch maar door het lichtvoetig gespeelde pianospel krijgt het album wat rustgevends over zich. Daarnaast kenmerkt het album zich de transformaties van bestaande nummers ook het improvisatievermogen van Iberg.

Jazz