2014-09-26 07:00:00 • 6 min lezen

Herman van Veen - Kersvers

Herman van Veen – Kersvers Label: Harlekijn/ Universal Eindoordeel: 8

Het album Kersvers is inmiddels het 178ste album van Herman van Veen. Deze discografie is opgebouwd vanaf de jaren 60. De kleinkunst clown die alle facetten van de Nederlandse pop en theater heeft bewandeld gaat altijd mee met de tijd. Dit maal heeft hij de hulp ingeroepen van jonge muzikanten. Marnix Dorresteijn, de zoon van gitarist Edith Leerkens brengt Herman muzikaal in de huidige tijd. Uit de glorietijd kent iedereen nog het “Hilversum 3”, “Anne” en "Opzij, opzij, opzij" wordt nog veelvuldig gezongen in popkoren of toneelstukken.

Voor een hele generatie is het verhaal van de eend Alfred Jadokus iets dat in de geheugen staat geschreven, maar vooral een groot publiek kent Herman van het theater als kleinkunst zanger. Herman van Veen is en blijft een meester in het schrijven van teksten dat iedereen pakt en een mening brengt.

Van liefdesliedjes als het “Uitgerekend’ is van je hou of de liefde voor een (klein)kind “Rosa” zijn even mooi van poezie. De alledaagse dingen komen in een prachtig daglicht te staan met het liedje “Iemand”, “Spikslinterlief” en “Voor ik het vergeet” of de vraag omtrent de religie, die Herman niet uit de weg gaat met het “Meneer”. Als een tovenaar brengt Herman alles op een spelenderwijze tot zijn publiek. Zijn stem is rustgevend en brengt iedere tekst tot een verhaal, waar je aandachtig naar luistert. Op dit album zijn de achtergrond vocalen als een vlinder die door de liedjes vliegt. Ze zijn ligt van aard en zeker aanwezig.

Kortom, een fris album van een man die al jaren lang het Nederlandse volk weet te betoveren met woord, zang en muziek. Herman is het komend jaar te zien in de theaters van Nederland.