2021-01-21 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop
7,5

Hilang Child - Every Mover

Every Mover is de titel van het tweede album van de Britse muzikant Ed Riman aka Hilang Child. Ook nu pakt de Brit met roots uit Indonesië en Wales terug na een basis van elektronische muziek.

Rijk instrumentarium
Hilang Child leunt op dit tweede album dus regelmatig op de wat elektronische sound. Opener ‘Good To Be Young’ heeft een zware, wat donkere ondertoon en vormt een groot contrast met de korte en veel sprankelendere track ‘Shenley’. Dat Riman lang niet altijd voor de makkelijkste manier kiest blijkt wel uit tracks als ‘Seen The Boreal’ of ‘Pesawat Aeroplane’, die vol met tempowisselingen zitten en voorzien zijn van een rijk instrumentarium. Overigens is de video van laatstgenoemde wel de moeite waard om even te bekijken. Bij nummers als ‘The Next Hold’ en ‘Magical Fingertip’ krijgt Riman de gelegenheid zich vocaal iets meer te onderscheiden; de progtronica-achtige nummers zijn wat rustiger en de prima stem van de Brit komt goed uit de verf.

Evenwicht
Al luisterend krijg je het gevoel dat Riman steeds op zoek is naar een bepaalde balans en pas bij ‘Play ‘Til Evening’ heb je het gevoel dat hij de juiste ingrediënten en die juiste balans heeft gevonden. Na enkele luisterbeurten kan het zo maar zijn dat je de muziek van Coldplay hierin herkent. Ook bij ‘Anthropic (Cold Times)’ is het instrumentarium en de stem van Riman goed in evenwicht met een mooi vormgegeven break net na het midden. De grootste verrassing is misschien wel ‘Earthborne’, een mooie pianoballad waar de Brit eigenlijk echt terug keert naar de basis van singer/songwriter-genre. Dit bijna vijf minuten durende nummer is de absolute tegenhanger van de afsluiter ‘Steppe’ die doet denken aan de muziek van Sigur Rós; in een kleine twee minuten neemt Riman ons mee naar een soort v Ambient-achtige, dromerige soundscape waar stemmen en klanken diffuus met elkaar versmelten.

Every Mover is een plaat die waarschijnlijk wat luisterbeurten nodig heeft om te landen. Uit alles kun je concluderen dat Hiland Child als artiest nog op zoek is waardoor de plaat misschien niet evenwichtig en consistent lijkt. Toch weet de Brit met de vele laagjes elektronica en vooral zijn aangename stemgeluid een prima album af te leveren. Veel luisterplezier.

Electronic / Pop