Indrukwekkend debuut voor Ierse Hillary Woods

2018-06-22 07:00:00 • 3 min lezen

Alternative / Pop / Singer-songwriter
8

Hillary Woods - Colt

Het debuut Colt van de Ierse singer/songwriter Hillary Woods kunnen we op zijn minst opmerkelijk noemen. Na een afwezigheid van een kleine dertien jaar in de muziekwereld is ze terug met dit sprookjesachtige debuutalbum.

Label : Sacred Bones

Het najagen van dromen
Als twintigjarige bassiste van de alternatieve rockband JJ72 maakte deze Ierse haar opwachting in de muziekwereld om vervolgens in 2005 uit de band te stappen om haar dromen na te jagen in de wereld van literatuur, kunst en film. Toch stond ze vorige week in de St. Pancras Old Church in Londen op het podium om haar solo debuutalbum Colt te presenteren. Sinds 2014 heeft Hillary het schrijven van muziek weer opgepakt en in de verlaten flat ergens in Dublin is dit album tot stand gekomen. Van de rockmuziek is nagenoeg niets terug te horen; het is nu vooral een sfeervolle, wat minimalistische sound die door de acht nummers hoorbaar is.

Onderhuidse spanning
De acht nummers op dit album blinken uit door de combinatie van de minimalistische sound, de sprookjesachtige klanken en de echoënde stem van Hillary. Ondanks de eenvoud en sereniteit weet ze iets van een onderhuidse spanning te creëren. De nummers lijken vooral op synths te drijven met hier en daar wat percussie, drummachine en de accenten worden gelegd door haar pianospel. Nummers als ‘Inhaler’, ‘Prodigal Dog’ worden mooi uitgewerkt. Waarschijnlijk de enige uitzondering, en misschien ook wel hoogtepunt van het album, is ‘Jesus Said’. Het nummer opent met de stem van Hillary en wat pianospel en na een kleine drie minuten wordt daar de drummachine aan toegevoegd (horen we daar Flash And The Pan’s ‘Midnight Man’?).

Drone
Al luisterend ontkom je er niet aan om zo nu en dan een parallel te trekken naar de muziek achter een serie als Twin Peaks of een artiest als Enya. Maar dit moeten we dan maar meteen afdoen als een stukje referentiekader want Colt is toch een heel eigenzinnig album met zijn eigen sfeer. Alle nummers zijn door Hillary zelf geschreven en ook nam ze de teksten voor haar rekening. Overigens zijn ook de teksten vrij minimalistisch, soms zelfs maar enkele zinnen zoals bij ‘Take Him In’. De afsluiter ’Limbs’ is ook weer erg mooi en heeft iets dromerigs; de helder klinkende stem van Hillary die ondersteund wordt door piano en een dreigende synth die als een soort drone klinkt…… Kippenvel.

De move van punkrock naar minimalistische singer/songwriting is een bijzondere. De Ierse Hillary Woods laat op Colt horen dat ze veelzijdig is. Ondanks het minimalistische instrumentarium weet ze met haar etherische stem uit te leggen hoe eenzaamheid, verlatenheid en verlangen klinkt. Een aanrader. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop / Singer-songwriter