Pop / Reggae
7

Hollie Cook - Vessel Of Love

De Britse zangeres Hollie Cook is terug met haar derde album, Vessel Of Love. Ook nu is daar weer die mix van dromerige reggaeklanken waarmee je als vanzelf aan een tropische vakantie gaat denken.

Label : Merge Records / Konkurrent

Culture Club
Hollie Cook is met Vessel Of Love terug met een aangename versie van dromerige reggaebeat. Op zich ligt dit in de lijn van haar eerdere twee albums alleen is het allemaal net wat beter geproduceerd. Bij het luisteren naar de opener ‘Angel Fire’ wordt duidelijk wat ze voor ons in petto heeft; sensuele, luie reggae waar haar aangename stemgeluid prima tot uiting komt. Het toevoegen van de blazers is op zijn minst gezegd slim, maar tegelijkertijd voegen ze wat toe en geven de songs wat meer karakter. De keuze voor deze muziekstijl is op zich niet vreemd als we weten dat haar moeder achtergrondzangeres was bij Culture Club en Boy George haar peetvader is.

Tropisch eiland
Het geheel doet terugdenken aan de jaren ’70 toen Reggae een duidelijke stroming was en zelfs met nummers als Dreadlock Holiday de verbinding werd gelegd. Bij een nummer als ‘Ghostly Fading wordt net wat meer percussie toegevoegd en bij het lichtvoetige ‘Freefalling’ is het niet moeilijk om aan een zonnig strand te denken met een déjà-vu aan June Lodge. Met een nummer als ‘Lundar Addiction’, met de elektronische Space-Invaders samples, slaat Hollie de spreekwoordelijke plank wel wat mis. Daarentegen is de titelsong ‘Vessel Of Love’ dat nummer waar alles samenkomt en een soort ongedwongenheid en spontaniteit uitstraalt. De beeldvorming van een fijne vakantie op een tropisch eiland ergens in de Cariben ontstaat als vanzelf. Bij afsluiter ‘Far From Me’ heb je waarschijnlijk voor de eerste keer het gevoel dat Hollie de reggae-stijl enigszins wat los laat.

In deze koude winterperiode is dit album wel een aangename verrassing. Een zomers klinkend album vol met laid-back reggaebeat die het gevoel uit de jaren ’70 terugbrengt. Ze neemt ons mee naar de periode toen o.a. Bob Marley menig hit scoorde maar ook de invloed van Culture Club blijft als een zweem hangen. Wel blijft de vraag staan wat Hollie Cook nog meer in haar mars heeft. Met haar stemgeluid en bereik zou het misschien best interessant zijn om een wat ander deel van het muzikale spectrum te ontdekken. Veel luisterplezier.

Hollie Cook Live:
19 februari : De Helling, Utrecht
13 maart : Paradiso, Amsterdam