2016-09-25 07:00:00 • 12 min lezen

Holy Holy - Merleyn Nijmegen - 22 september 2016

In de knusse zaal van Merleyn van Doornroosje in Nijmegen was het druk; zeg maar gerust uitverkocht. Want niemand minder dat de Australische pop/rockband Holy Holy stond op het programma in het kader van de Darwinism Tour.

Begin dit jaar werd  de single ‘History’ door enkele radiostations opgepikt en kreeg de band de nodige airplay. De heren Matthew Carroll en Oscar Dawson die het centrale duo van Holy Holy vormen, ontmoetten elkaar op een reis door Azië. De wederzijdse muzikaliteit legde een jaar of drie geleden de basis voor wat het begin van Holy Holy zou zijn. Carroll (zang en gitaar) en Dawson (leadgitaar) brengen na een EP hun debuut When The Storms Would Come uit en Australië is om. De band speelt voor uitverkochte zalen, wordt uitgenodigd voor diverse radio- en tv-shows en eigenlijk is de rest van de wereld aan de beurt nu er nieuw materiaal is geschreven.

Wat later dan aangekondigd starten de heren met ‘The Message’ waarna het eerste nummer van het debuutalbum voorbij komt. ‘Sentimental And Monday’ wordt door de zaal herkend en daarna worden nummers als ‘Outside The Heart Of It’ en ‘If I Were You’ enthousiast ontvangen. De rollen op het podium zijn duidelijk; Carroll en Dawson zoeken het contact en zijn het muzikale centrum maar worden ondersteund door Ryan Strathie op drums (genomineerd voor beste drummer in Austalië), bassist Graham Richie en Matt Redlich die naast producer ook inmiddels als toetsenist deel uit maakt van de band. Het geheel klinkt als een klok in de kleine zaal waarbij het wederom een raadsel is hoe Oscar Dawson alles uit die gitaar haalt.

De band is op dit moment druk bezig met nieuw materiaal en de band speelt vol overgave de nieuwe single ‘Darwinism’. Uiteraard zijn er bedankjes en blijkt dat de heren moeite hebben met het uitspreken van de Nederlandse ‘G’. “Bedankt Nijmegen” en “Goedenavond” komt er dan ook niet helemaal vloeiend uit maar de bedoeling is duidelijk. Het mooie van band die op weg naar succes zijn is de periode dat alles nog nét niet geregeld is. Zelf gitaren wisselen, even de juiste gitaar stemmen; het heeft wat intiems. Natuurlijk wordt ‘History’ gespeeld maar er is ook een primeur; ‘ Willow Tree’ wordt voor de eerste keer live voor publiek neergezet. Na het strakke en stevig neergezette ‘You Cannot Call For Love Like A Dog’ is er na een klein uur nog ruimte voor één toegift, ‘A Heroine’. Diegene die het debuutalbum al grijs gedraaid hebben kregen vanavond de bevestiging dat Holy Holy live ook écht een topband is en de overige bezoekers zijn na dit optreden ook definitief om!

Waarschijnlijk zullen diegene die in Nijmegen aanwezig waren over enkele jaren zeggen “daar waren wij bij” want de toekomst voor deze band ziet er rooskleurig uit en een doorbraak buiten Down Under is aanstaande. Als je de band nog live wilt zien kan dat op 2 oktober in Rotown, Rotterdam.