Indie / Rock
8

Holy Holy - Paint

Down Under worden ze al één van de meest talentvolle bands uit de Australische (muziek)geschiedenis genoemd. Holy Holy is met hun tweede album Paint terug en klaar om te wereld te veroveren.

Label : Wonderlick / Sony

Van duo naar volwaardige band
Eind 2015 was daar ineens ‘History’; een nummer afkomstig van het debuutalbum van de Australische band Holy Holy dat voorzichtig door de Nederlandse radiostations werd opgepikt. In 2016 was de band voor een aantal concerten in de wat kleinere zalen in Nederland ter promotie van het goed ontvangen debuutalbum When The Storms Would Come. Matthew Carroll en Oscar Dawson die het centrale duo van Holy Holy vormen, ontmoetten elkaar op een reis door Azië. De wederzijdse muzikaliteit legde een jaar of drie geleden de basis voor wat het begin van Holy Holy zou zijn. Toch is Holy Holy inmiddels meer dan Carroll (zang en gitaar) en Dawson (leadgitaar) want de band is inmiddels een vijftal. Ryan Strathie (in 2016 genomineerd voor beste drummer in Australië), bassist Graham Ritchie en producer/toetsenist Matt Redlicht completeren dit talentvolle vijftal dat in Australië toch wel voorzichtig de beste band uit Down Under sinds INXS wordt genoemd.

Paint is geschreven als band
Op Paint (ontwerp van de albumhoes door expressionist James Drinkwater) staan natuurlijk enkele nummers die vorig jaar al in de ether geslingerd werden en die tijdens de optredens al gespeeld werden. Opener ‘That Message’ is ijzersterk en etaleert meteen de sterke punten van Holy Holy; de zalvende stem van Carroll en de gitaarvirtuositeit van Dawson vormen feitelijk het DNA van de band waarbij nu de andere bandleden ook nadrukkelijk aanwezig zijn. Dat is volgens Carroll en Dawson ook meteen het grote verschil tussen Paint en het debuut.; het album is als band geschreven en niet als duo. Het catchy ‘Willow Tree, dat soms doet denken aan het geluid van Foals, is één van die nummers die al eerder uitgebracht werd. Dat andere nummer is natuurlijk ‘Darwinism’, een nummer dat inmiddels tijdens de vele optredens zijn kracht al bewezen heeft en waar Dawson nadrukkelijk met zijn leadgitaar aanwezig is. Overigens tekende de band deze week bij Universal Music een contract dat waarschijnlijk de nodige deuren voor de band zal openen.

Nog steeds voorliefde voor harmonieuze gitaarsolo’s
Dat de band een volgende stap heeft gezet wordt gaandeweg het album steeds duidelijker want bij lang niet alle nummers voert de gitaar de boventoon. Het midtempo gespeelde ‘Shadow’ is wat gematigder en doet je denken aan het geluid van een band als Icehouse (toevallig ook uit Australië) uit vervolgen tijden. Single ‘Elevator’ is gewoon een prima indierock  nummer dat gaat over de pieken en dalen van een stel tijdens een nacht vol avonturen. Bij ‘True Lovers’ zijn het dan weer de synths die prominent aanwezig naast de gitaarloopjes van Dawson waardoor het nummer een jaren ’80 karakter meekrijgt. Overigens steekt Dawson niet onder stoelen of banken nog steeds een groot liefhebber te zijn van harmonieuze gitaarsolo’s waarbij Queen’s Brian May zijn grote voorbeeld is. Misschien de meest verrassende track van Paint is afsluiter ‘Send My Regards’, een epos-achtig nummer dat je doet denken aan de uitgesponnen muziek van Genesis. Misschien wat experimenteel maar daarmee wel een van de muzikale hoogtepunten.

Holy Holy klinkt op Paint meer dan anders als een hechte band waarbij natuurlijk de gitaarvirtuositeit van Oscar Dawson en het stemgeluid van Matthew Carroll kenmerkend zijn. Paint is gevarieerd, blijft ook na een aantal luisterbeurten boeien, zoekt grenzen op en klinkt soms ingetogen, dan weer rockerig. Een band om de komende jaren rekening mee te houden want waarschijnlijk volgt er nog veel meer moois. Voor nu druk ik na het beluisteren van Paint de repeatknop in; nog een keer van het is met recht een topplaat. Veel luisterplezier.

Indie / Rock