Dromerige synthpop van Chileens duo Holydrug Couple

Label: Sacred Bones

2018-12-25 07:00:00 • 2 min lezen

Alternative / Pop
7

Holydrug Couple - Hyper Super Mega

The Holydrug Couple is afkomstig uit Chili, een land dat wij muzikaal niet vaak associëren met popmuziek. Op hun laatste album Hyper Super Mega proberen Ives Sepúlveda Minho en Manuel Parra ons mee te nemen in hun reis die ze de aflopen 10 jaar gemaakt hebben met dit “pop-psych”-album als eindresultaat.

Dromerige synthpop
We kunnen dit nieuwe album eigenlijk als een soort dubbel-LP beschouwen volgens het Zuid Amerikaanse duo. Vooral de eerste zes nummers hebben een zweem van de 60’s om zich heen zoals bij ‘Waterfalls’ en ‘Ikebana Telephone Line’. Met de gepresenteerde vloeiende melodielijnen kun je niet om de invloeden van The Beatles en The Beach Boys heen. Ze komen er zelfs mee weg om enkele instrumentale nummers op het album te plaatsen, zoals ‘Lucifer’s Coat’. Met ‘Easy’ luidt het duo het tweede deel in en opvallend is de akoestische gitaar die toch wel blijkt te passen in deze wat kunstmatige, synth gedreven muziek. ‘Chevalier’ is ook instrumentaal maar wat hoekiger maar daarna valt de band toch weer terug in de wat meer psychedelische dromerige synthpop met nummers als ‘Western Shade’ en ‘Mercury Lake’. Meest aansprekende track is waarschijnlijk ‘I’ll Only Say This’ dat wat overeenkomsten vertoond met muziek uit de beginperiode van OMD.

Dit vierde album klinkt wat volwassener dan de voorgaande albums die het duo de afgelopen tien jaar uitbrachten. Of we als luisteraar ook de diepgang voelen die eigenlijk bedoeld is, is nog maar de vraag. Zanger Ives gaf laatst in een interview met Circuit Sweet aan dat Hyper Super Mega gebaseerd is op het idee dat het menselijk maximalisme, in de zin van hyperconsumptie, hyperkapitalisme en hyperlinks, de grenzen van menselijke capaciteit aan het overschrijden is. Dat is wel wat zware kost. Veel luisterplezier.

Alternative / Pop