2014-09-04 07:00:00 • 8 min lezen

Honig - It's Not A Hummingbird

Label : Haldern Pop / PIAS Eindoordeel : 8,5

Een titel als It’s Not A Hummingbird, It’s Your Father’s Ghost komt niet zo maar uit de lucht vallen. Frontman Stefan Honig van de gelijknamige Duitse band haalde tijdens een tournee vorig jaar vele herinneringen op uit zijn jeugd. Deze titel is een verwijzing naar die jeugd. Maak kennis met één van de revelaties uit de wereld van indie en folk; Honig.

Samenwerking met de IJslandse producer Addi 800 Stefan Honig is een singer/songwriter al maakt hij in het verleden deel uit van de metal band Cocoon. Toch timmert hij al enkele jaren aan de weg met zijn vier kompanen onder de naam Honig. De voorgangers van dit derde album komen uit 2007 (Treehouse) en 2012 (Empty Orchestra). De muziek laat zich kenmerken door uitgekiende arrangement waarbij het opvalt dat Honig een zeer aangenaam stemgeluid heeft. Voor dit album kreeg de band de hulp van topproducer Addi 800 (Björk, Sigur Ros) en misschien dit wel de reden dat het album zeer gelikt en toegankelijk klinkt.

Heerlijke indie/folk De opener ‘Leave Me Now’ is zeer ingetogen. Een ruim anderhalve minuut durende akoestische ouverture. Daarna laat Honig alle schroom van zich afglijden en verbaast ons met prachtige, ingenieuze indie/folk-nummers. De stem van Honig is gewoon goed, de muzikanten zijn erg goed en de pakkende melodieën zijn soms onnavolgbaar. Zo nu en dan ontkom je er niet aan om aan Mumford & Sons of Fleet Foxes te denken of aan een band als Band Of Horses. Maar nooit krijg je het gevoel van imitatie of is zo’n deja-vu hinderlijk. Heerlijke uptempo nummers als ‘Dear Liar’, ‘Lemon Law’  worden afgewisseld met mooie ballads ‘Swimming Lessons’ en ‘Red Stains’.  Mooi om niet alleen traditionele instrumenten te horen. Ook maakt Honig regelmatig gebruik van meerstemmigheid wat weer een extra dimensie meegeeft als de stemmen ook daadwerkelijk bij elkaar passen. Bij Honig is dit het geval en daardoor wordt een nummer als ‘Peaches’ weer naar een hoger niveau getild. ‘Overboard’ en ‘Golden Circle’ zijn goede voorbeelden van de veelzijdigheid van de schrijver Honig. Complexe nummers met diverse lagen waardoor je absoluut blijft luisteren.

Eindoordeel Elf, zoals al eerder gesteld, zeer toegankelijke nummers die heerlijk wegluisteren. Je weet dat de band uit Duitsland komt maar wanneer je als onwetende naar dit album zou luisteren zou je absoluut denken dat er weer een geweldige band uit Engeland is opgestaan. Hoogtepunt van het album is wellicht ‘Dear Liar’ zonder de overige nummers tekort te doen. Een album dat het luisteren, en dan meer dan één keer, meer dan waard is. Veel luisterplezier.