Na 14 jaar! comeback album van Punkrockformatie Hot Snakes

2018-04-13 07:00:00 • 2 min lezen

Punk / Rock
7,5

Hot Snakes - Jericho Sirens

Veertien! jaar hebben we moeten wachten op een nieuw album van Hot Snakes. De Amerikaanse post-hardcore band onder leiding van Rick Froberg en John Reis had blijkbaar een tijdje nodig om nieuw inspiratie te vinden.

Label : Sub Pop Records

Jeugdvrienden
Reis en Froberg kennen elkaar al sinds hun jeugd en speelden eerder samen in bands als Pitchfork en Drive Like Jehu. Na een periode van soloprojecten werd in 1999 de samenwerking weer in ere hersteld en Hot Snakes was geboren, oorspronkelijk bedoeld als side-project. In de periode tot 2004 bracht de band een aantal albums uit waarvan Audit In Progress de award van “Best Punk Album” meekreeg. In 2005 besloten de heren hun eigen weg weer te vervolgen tot dat vorig jaar de aankondiging kwam dat er een korte tour én een nieuw album op het Sub Pop-label zou uit gaan komen in 2018. Dat nieuwe album is inmiddels uit en heeft de titel Jericho Sirens meegekregen.

Een vinnige sound
Hot Snakes knalt werkelijk uit je speakers en de spreekwoordelijke startblokken bij de opener ‘I Need A Doctor’ dat volgens Froberg geïnspireerd is op zijn ervaring om een verwijsbriefje te krijgen. Bij een nummer als ‘Candid Cameras’, ‘Why Don’t It Sink In?’ en ‘Having Another?’ wordt wel overduidelijk waarom het geluid van de band nog steeds als Punk wordt betiteld. De nummers klinken ongelofelijk vinnig, de gitaren gieren door de speakers en je bent gevoelsmatig overtuigd dat Froberg na elk nummer zijn stem kwijt moet zijn. Toch laat Hot Snakes zich ook van een wat andere kant zien en horen. Nummers als ‘Six Waves Hold-Down’ en ‘Death Camp Fantasy’ zijn nog steeds dampend en stuwend maar zitten misschien net iets meer in de hoek van de Hardrock. Let ook eens op het drumwerk van drummer Jason Kourkounis Ook titelsong ‘Jericho Sirens’ is stevig en dendert als een TGV door de luissprekers maar zou ook binnen het repertoire van een band als AC/DC kunnen passen, iets wat we ook over ‘Psychoactive’ kunnen zeggen.

Jericho Sirens zet Punkrock terug op de kaart als het al ooit is weggeweest. Tien tracks met een ongekende dynamiek. In een interview vertelde Reis eerder: “But so many people kept sending me letters and voicemail messages, asking me at the dry cleaners, or the butcher shop to bring back Hot Snakes. They were missing rock and roll music.” Welnu, de roep om de terugkeer van de band is gehoord. Hot Snakes is terug. En hoe. Veel luisterplezier.

Punk / Rock