2015-06-06 07:00:00 • 7 min lezen

House Of Lords - Indestructable

House Of Lords - Indestructable

Label: Frontiers

Eindoordeel: 6,5/10

De Omgekeerde ‘Self-Fulfilling Prophecy’

Albumtitels als ‘Indestructable’ beloven in de regel niet heel erg veel goeds. Bijna alsof de band die het album maakte het luisterend publiek wil overtuigen dat het wel degelijk erg goed is wat er onder de motorkap zit. Nu heeft een AOR-legende als House Of Lords natuurlijk aan niets of niemand nog iets te rechtvaardigen, maar toch is het met enig angst en beven dat ik dit tiende werk van de mannen opzet. De eerste twee tracks doen me echter meteen weer normaal ademhalen. Het titelnummer en opener ‘Go To Hell’ zijn namelijk van de hoogste orde en rocken als een dolle. Ook de powerballad ‘Pillar Of Salt’ herstelt zich snel na een wat plichtmatig intro en ontwikkelt zich tot een lekker headbangend geheel. Alles lijkt weer wel in de wereld.

Niet Haar Beste Beentje

Maar daarna kakt het toch wel met een enorm grote snelheid in en lijkt het alsof de band vol op de automatische piloot is gaan staan. Songs als ‘Another Dawn’ en ‘We Will Always Be One’ blaken weliswaar van de hoopvolle teksten maar klinken muzikaal nogal by numbers en, voor een band met een discografie als die van House Of Lords, nogal onder de maat. Ook ‘Eye Of The Storm’ doet bar weinig om dat tij te keren en klinkt als een onafgemaakt idee dat veel te vroeg ter wereld is gebracht. En bevestigt daarmee het bange vermoeden dat de albumtitel al opriep. Deze CD is meer gemaakt op basis van formule dan op basis van echte inspiratie. ‘Ain’t Suicidal’ brengt weliswaar iets terug van het heilige vuur zoals we dat aan het begin van het album hoorden, maar tegen die tijd is het eigenlijk al wat te laat en heeft de indruk zich al meester van je gemaakt dat de band niet haar beste beentje heeft willen of kunnen voor zetten.

Zonder Zout

Tja, en zo zitten we toch weer met het ‘adel verplicht’ stempel. Terwijl ook eigenlijk zonder dat stempel ‘Indestructable’ een niet heel erg geïnspireerd album is waar een debuterende band evenmin mee zou zijn weggekomen. Het blijft over de gehele linie wat aan de oppervlakte terwijl House Of Lords juist in het verleden zo overduidelijk heeft bewezen songs te maken die zich meteen in je hoofd nestelen. Daarvan is hier in niet veel gevallen sprake. Waar dat aan ligt is moeilijk te duiden, want de band heeft sinds haar reünie een aantal uitstekende albums afgeleverd en al bewezen dat ze zeker de kwaliteit van haar output in de gaten houdt. Iemand heeft hier dus zitten slapen. En zo verdwijnt ‘Indestructable’ jammerlijk in de grijze massa van melodische rockalbums die vleesch noch visch zijn. Om maar een cliché aan te halen: het is allemaal niet slecht, maar ik ben alweer vergeten of het ook wel goed was.

Eindoordeel: 6,5/10