2014-02-23 07:00:00 • 9 min lezen

House of Lords - Precious Metal

House Of Lords – Precious Metal Label: Frontiers Eindoordeel: 7,5

De Amerikaanse melodieuze hard rock act House of Lords wordt in 1987 opgericht door Angel- toetsenist Gregg Guiffria. Samen met Gene Simmons (KISS) wordt het eerste album op Gene zijn label gelanceerd. Het was een voltreffer van je welste . Nu zijn we ruim 25 jaar later en is zanger James Christian nog de enige bandlid die de House of Lords in ere houdt. Het is inmiddels het 9de album van de band, al kent James Christian ook nog een solocarrière. Niet dat het qua muziekstijl een groot verschil kent. Wellicht kunnen we stellen dat de House of Lords meer het accent ligt op de stevige harde rock en solo meer op de powerpop. Tevens houdt meneer Christian zich bezig met het produceren van albums van zijn vrouw Robin Beck en Fiona.

Na de reunie van de originele House of Lords tussen 2000 – 2005 kent de band wederom veel bandwisselingen. Hierdoor lijkt het dat de band niet echt een grote stap voorwaarts kan maken. Nu de band wat langer bijelkaar is, is “Precious Metal” dan ook een album dat prima aansluit op de “Big Money”. Dit album was al een terugkeer van het betere melodic rock werk. Veel bombastisch gitaarwerk en volle refreinen. Dit album is meer gitaarwerk, maar minder vernuftige composities. Het stem geluid van James staat garant voor een heerlijke rockstem. Een rauw randje en powervol.

Opvallend is dat het eerste deel van dit album de top songs aan bod komen. “Battle” kent een lekker snel rock riff van Jimi Bell. “I am Breaking Free” is al een lekker commercieel Amerikaanse rock single met een wel heel jaren 90 meezing refrein. En met Epic weet men de spanning er en snelheid van het album er in te houden. Met de ballads “Precious Metal” en “Live Every Day” komt de stem van James goed tot zijn recht. Jimi trekt nog even van leer op het intro van “Permission to Die”, waarna het nummer vervalt in een rocknummer dat we al veel kennen. Hier komt de band dan in het tweede deel van het album niet echt meer uit en valt het album wat in herhaling. Maar het lokt wel om hun debuut weer eens uit de kast te halen.

House of Lords staat 13 april in de Boerderij te Zoetermeer