House of Lords - Saint of the Lost Souls

Label: Frontiers

2017-04-01 07:00:00 • 3 min lezen

Rock
8

Het debuut van House of Lords uit 1987 was een jewelste knaller in de rockwereld. Onder leiding van Gene Simmons (KISS) wist de band van Angle, toetsenist Gregg Giuffria, de brug te slaan tussen de stevige rock en het symfonisch geweld.

De spanning van de songs spatte er af en met de onbekende zanger James Christian (nu getrouwd met Robin Beck) wist de band in rap tempo de top te bereiken. Wanneer Simmons de band niet meer op zijn label had en het bij de major labels had ondergebracht ging het mis. In 4 jaar tijd verliet diverse bandleden het schip en de band tot een 13 in dozijn rock band veranderde verliet Christian House of Lords. Zijn solo carrière start hij succesvol, maar uiteindelijk keert hij op het oude nest terug. Aangezien er niemand meer van origine in de band zat kunnen we ook zeggen dat het solo project van Christian is gewijzigd in House of Lords.

De albums van de afgelopen jaren zijn divers van kwaliteit. En dat weerspiegeld ook dit tiende album. Naast een prachtige titel weet men ook sterk te openen met “Harlequin”. Het “Ocean Divide” is wat matiger, maar na het betere “Hit The Wall” zetten ze de vaart er in met het titelnummer.
De krachtige stem van Christian is niets op aan te merken en de gitaren van Jimi Bell zijn weer optimaal. Opvallend is met dit album dat er meer gekozen is voor de toetsen. Ze zijn opvallend aanwezig dit keer.

Met een akoestisch gitaartje en wat koortjes wordt het nummer “Sun Will Never Set Again” een juweeltje van een ballad om vervolgens als een mainstream stevige rockact “New Day Breakin’”, “Reign of Fire” en “Art of Letting Go” af te werken. De verrassende goede songs zitten aan het eind van het album met “Concussion” en “Grain of Sand” waar ze de AOR wijzigen naar moderne maatstaven. Hiermee weet Christian en House of Lords toch een van hun betere albums van de afgelopen tijd te maken, maar het debuut zullen zij niet overtreffen.

Rock