2016-11-06 07:00:00 • 12 min lezen

How To Dress Well - Care

Label : Domino Eindoordeel : 7,5

Tom Krell, alias How To Dress Well zet het ingeslagen pad van een combinatie van R&B en soul verder in. Amper twee jaar na What Is The Heart kwam onlangs zijn nieuwste album uit onder de titel Care.

Zijn typische falsetstem De Amerikaan kennen we vooral vanwege zijn combinatie van R&B en Soul die hij vorm geeft met zijn falset-stemgeluid. Care wordt gekenmerkt door een wat elektronisch geluid, wat absoluut niet vervelend klinkt. De al eerder uitgekomen single ‘Can’t You Tell’ is lekker uptempo en bevat alle ingrediënten van een How To Dress Well nummer. Het vervolg met ‘Salt Song’ klinkt misschien wat onnatuurlijk maar is voor deze in Colorado geboren Amerikaan wel één van de meest ambitieuze nummers tot op heden. Een bijna zeven minuten durend muzikaal avontuur waar hij zich wellicht op het einde wat vergaloppeert maar het maakt Care hiermee wel een interessant album. Vervolgens pakt hij met ‘What’s Up’ weer terug naar zo’n catchy klinkende R&B-melodie waardoor het begin van Care op zijn minst interessant te noemen is.

Soepele combinatie van soul en R&B Ook de rest van het album zit prima in elkaar en naast de uptempo nummers is er natuurlijk ruimte voor de broodnodige ballads en het wat rustigere werk. ‘Burning Up’ is zo’n “smooth” klinkende R&B-ballad met misschien net iéts te veel hikjes. Wat dat betreft klinkt ‘They’ll Take Everything You Have’ veel geloofwaardiger. Ook ‘Made A Lifetime’ is zo’n typisch innemend nummer. Dat Tom Krell zich muzikaal nog steeds ontwikkelt blijkt uit het ijzersterke ‘Lost Youth, Lost You’, één van de beste tracks op dit inmiddels vierde album. Lekker dansbaar, vrolijk en met een melodie van de categorie “krijg ik niet meer uit mijn hoofd” is ‘Anxious’. Als bonus is er nog een zogenaamde “hidden track” te beluisteren die wat mij betreft gewoon genoemd en getoond mag worden.

Eindoordeel Care is een album waarbij How To Dress Well misschien iets meer richting het mainstream-publiek beweegt dan op zijn voorgaande werk. Aan de andere kant blijft Krell met zijn falsetstem toch trouw aan zijn eigen geluid en zijn mix van R&B en Soul in combinatie met de nodige elektronica blijft aangenaam en sommige tracks zelfs spannend klinken. Veel luisterplezier.

How To Dress Well live: 14 november : Paradiso, Amsterdam