2014-07-31 07:00:00 • 10 min lezen

How To Dress Well - What Is This Heart?

Label :Domino Eindoordeel :7

Het koste Tom Krell, alias How To Dress Well, twee jaar om met een vervolg te komen op Total Loss. Onlangs bracht hij zijn derde album onder de titel What Is This Heart uit; een combinatie van soul, pop en R&B. In Amerika hebben ze deze zelfverzekerde singer/wongwriter al een tijdje geleden ontdekt, nu is Europa aan de beurt.

Soul, pop en R&B….. Opener ‘2 Years On’ is bijna akoestisch en Krell laat met zijn falsetstem meteen zijn bereik horen. Dat hoge stemgeluid is redelijk typerend voor Krell en komt op meerdere tracks terug. Met ‘What You Wanted’ zet hij een wat meer met soul beladen en erg geslaagde ballad neer. Andere ballads, zoals ‘Pour Cyril’ klinken wellicht nét iets te dramatisch alhoewel ‘See You Fall’ weer goed in elkaar zit en het nummer je gaandeweg je meer bij de keel grijpt. Het uptempo werk ligt Krell erg goed en het gevoel bekruipt je dan ook dat zijn stemgeluid beter bij dit genre past. ‘Childhood Faith In Love’ is een goed, spannend nummer en kent een prima balans tussen soul en pop. Nummers als ‘A Power’ en ‘Face Again’ zijn pakkende nummers die een goede opbouw kennen en die How To Dress Well op sommige momenten tot grote (pop)hoogte brengen. ‘Repeat Pleasure’ is absoluut één van de betere nummers, zoniet het beste. Catchy, soulful en heerlijk dansbaar. Ook ‘Very Best Friend’ is zo’n nummer waarbij stilzitten lastig wordt. Slotnummer ‘House Inside (Future Is Older Than The Past)’ past een beetje bij de sfeer die de albumhoes oproept…. wat mistroostig maar o zo vol zelfvertrouwen.

Eindoordeel Opvallend en pluspunt van dit album is de veelzijdigheid en variatie. Veel verschillende melodielijnen, riffjes, tempowisselingen zorgen ervoor dat je als luisteraar niet verslapt. Waarschijnlijk heeft What Is This Heart wat meer luisterbeurten nodig. Het is simpelweg geen doorsneepop en het stemgeluid van Krell is wennen. Het klinkt allemaal erg gepolijst en Krell doet zijn best om elke compositie zo spannend te maken. Soms mag het best wat minder, eenvoudiger en écht uit het hart. Veel luisterplezier.