De jazzplaat Future Standards van Howe Gelb

2016-12-20 07:00:00 • 3 min lezen

Jazz
8

Howe Gelb - Future Standards

Howe Gelb is geen onbekende. Naast een meer dan respectabele discografie op persoonlijke titel is hij natuurlijk ook de drijvende kracht achter de band Giant Sand. Future Standards is de titel van zijn laatste soloalbum waarbij een lang gekoesterde wens uitkomt, namelijk het maken van een jazzplaat

Label :  Fire Records

Volop Americana invloeden en dan nu een jazzplaat
Gelb wordt in 1956 geboren in Pennsylvania maar op vrij jonge leeftijd wordt Tucson, Arizona de plaats waar hij opgroeit. De invloeden van de broeierige Arizona-planes en de Americana muziekstijl worden gaandeweg onderdeel van zijn DNA. Hij ontwikkelt zich als singer/songwriter en in de jaren richt hij Giant Sand op waarmee hij een zeer respectabel aantal albums opneemt. Ook solo bouwt hij in de jaren een imposante discografie op en daarnaast is hij ook nog de mentor achter de Americana-band Caleixo. Hoe verrassend is het dan om hem op Future Standards in de huid van een “crooner” te horen kruipen bij een 12-tal onvervalste rokerige jazznummers.

De sfeer van een rokerig jazzcafé
Vanaf de eerste noten van opener ‘Terribly So’ worden de bedoelingen van Gelb duidelijk en worden de contouren van de sfeer neergezet. Met gesloten ogen voelt het alsof je hebt plaatsgenomen in een vrijwel leeg, rokerig, jazzcafé waar een aantal jazztunes op een melancholieke wijze neer worden gezet. Het zijn subtiele arrangementen waar Gelb op piano te horen is en die absoluut als een ode aan het werk van Cole Porter en een Frank Sinatra beschouwd kunnen worden. Gelb, die klinkt alsof hij zojuist een dubbele “scotch” gedronken heeft en een “Havana”-sigaar opgerookt, wordt bijgestaan door Thoger Lund (bas) en Andrew Collberg (drums); beide heren zijn geen onbekenden want ze hebben deel uitgemaakt van Giant Sand. Overigens is dit album in de studio van JB Meijers die zelf op gitaar te horen is.

Lonna Kelley is de kers op de taart
Twaalf nummers die zo uit een American Songbook afkomstig zouden kunnen zijn; met speels gemak, ondersteund door slechts enkele instrumenten weet Gelb van Future Standards een intiem muzikaal document te maken. Nummers als ‘Irresponsible Lovers’, ‘Clear’ en ‘The Shiver Revisted’ lijken zo uit vervolgen tijden van de jaren ’40 en ’50 afkomstig te zijn. Luister naar het uitgekiende, jazzy, subtiele pianospel van Gelb op ‘Relevant’. Maar het wordt pas echt bijzonder wanneer Lonna Kelley de backing vocals voor haar rekening neemt want zij weet met haar zwoele stem nóg meer inhoud aan de nummers te geven. Op nummers als ‘Terribly So’ en ‘Owning It’ laat zij een onuitwisbare indruk achter. Op ‘A Book, You’ve Read Before’ kruipt ze écht onder je huid en krijg je waarschijnlijk kippenvel over heel je lichaam. Na twaalf nummers komt er een einde aan deze lang gekoesterde muzikale wens met de afsluiter ‘Mad Man At Home’.

Future Standards is geen album dat in het rijke oeuvre past dat Howe Gelb tot nu toe bij elkaar heeft geschreven en uitgebracht. Het is die lang gekoesterde wens, een persoonlijk dingetje. Maar dat “dingetje” wordt met Future Standards wel een album waarmee Gelb zichzelf misschien wel overtreft en hoge ogen gooit. Door de minimalistische uitvoeringen en instrumentarium en de doorleefde stem lijken de songs wel wat op elkaar maar het eindresultaat mag er qua muzikaliteit, sfeer en beleving zijn. Alsof je tot in de late uurtjes in een rokerige, groezelige nachtclub bent waar een wat lager aan de wal geraakte jazzmusicus zijn liedjes speelt. Veel luisterplezier!

Jazz