2014-05-31 07:00:00 • 10 min lezen

Howling Bells - Heartstrings

Howling Bells – Heartstrings Label: Caroline Eindoordeel: 7,5

Heartstrings is het vierde album van de indie rock band Howling Bells uit Australie. De band heeft zich al een poos geleden gevestigd in Europa en verovert langzaam de Europese landen. Samen met Caterhine J. Marks (PJ Harvey) en Alan Moulder ( My Bloody Valantine, Killers) dook men de studio in. De keus is gevallen om in London het album op te nemen. Dit om de Engelse sfeer in het album te brengen en dat is dan ook gelukt.

De volle gitaren in “Possessed” met de vrouwelijke vocalen komen dicht bij de albums van PJ Harvey. Al kent de Howling Bells hier toegankelijke refreintjes. Ten opzichte van de eerdere albums is dit album rustiger en overwogen. De nummers als “Your Love” en “Paris” zijn wat beter uitgewerkt dan de voormalige post punk albums. “Slowburn” is de huidige single dat prima op de 3fm past. De laatbloeiers mogen nu wel gaan doorbreken en ze zouden op menig festival niet misstaan.

“Tornade” kent door de drums een country of een cowboy deuntje, terwijl “Paper Heart” en ”Euphoria” een kwetsbare kant van de band laat zien. De ballades komt op het moment wanneer het album dreigt te belanden in herhaling. Maar de gezamenlijke vocalen en het piano liedje geven weer nieuwe energie voor het vervolg. “Original Sin” wordt de gitaar van Joel Stein onder handen genomen en doet denken aan The Cure riffjes . De combinatie van Australische poprock met Britsepop rock uit de jaren 90 is Howling Bells in een notendop. Tijd dat ze gaan doorbreken. Daar hebben we met dit album zeker naar toe gewerkt.