Aansprekend vierde album voor Australische HTRK

Label : Ghostly International

2019-09-18 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

HTRK - Venus In Leo

Vijf jaar na het prima ontvangen album Psych 9-5 Club is daar eindelijk het nieuwe album van het Australische HTRK. De afgelopen jaren heeft de band weer wat EP’s uitgebracht maar nu is daar Venus In Leo, hun vierde volwaardige album.

Tragedie
Van oorsprong is HTRK een Australisch duo dat zich in 2007 Londen vestigde om daar door te breken. Overigens spreek je het uit als Hate Rock maar elke vergelijking met de rockmuziek gaat bij HTRK mank. Gitarist Nigel Yang en bassist Sean Stewart vroegen zangeres Jonnine Standish om het trio te completeren en na enkele EP’s kwam het debuut Marry Marry Me Tonight in 2009 uit. In 2010 kende de band een tragedie toen Stewart zelfmoord pleegde tijdens de opnames van hun tweede album. Yang en Standish gingen verder als duo en na Psych 9-5 Club wordt Venus In Leo hun vierde release.

De invloed van Social Media
Het album begint meteen met een wat beklemmend, melancholiek geluid; in opener ‘Into The Drama’ etaleert Jonnine Standish haar wat vermoeid klinkende stem waarbij de akoestische gitaar van Nigel Yang het fundament vormt. Ook ‘Mentions’ is heerlijk spannend waarbij de Australische de inmiddels wel bekende invloed van social media nog maar eens aanhaalt (“even with this soft obsession / It’s not enough attention for me”). Soms zijn de teksten abstract zoals op de titelsong en een nummer als ‘Dream Song’ maar altijd is de spanningsboog aanwezig zonder dat de liedjes uitbundig of groot worden neergezet.

Terug in Down  Under
Dat het duo het gevoel weet vast te houden is absoluut een compliment. Zelfs bij de Missy Elliot-cover ‘Hit ‘Em Wit Da Hee’ houden ze het wat klinische, minimalistische vast. Mooi is het tweeluik \ New Year’s Day’ en ‘New Year’s Eve’ waar Jonnine open en eerlijk over losbandigheid zingt en zichzelf de vraag stelt of ze wel de juiste dingen doet en beslissingen neemt (“I’ve got a sinking feeling I’m gonna do the wrong thing, eventually”). De band is inmiddels terug in Melbourne en de muziekscene van Down Under in combinatie met het feit dat ze wat meer Jaren ervaringen hebben zorgt voor een volwassener geluid.

Venus In Leo is een ideaal album om midden in de nacht tijdens een autorit te beluisteren. Omgeven door duisternis is dit een album waar mensen met verbroken liefdes en gebroken toekomstplannen zich helemaal in kunnen verliezen. Spannend, weemoedig maar evengoed intiem en prachtig gevoelig. Veel luisterplezier.

Pop