2015-11-02 07:00:00 • 12 min lezen

Hurts - Surrender

Label : Columbia / Sony Music Eindoordeel : 8

Bijna geruisloos is het derde album van Hurts de Nederlandse radiostations binnengeslopen. De altijd kreukloos geklede heren Theo Hutchcraft en Adam Anderson bekennen kleur met Surrender.

De beide heren brachten onlangs hun derde album uit. Surrender is de logische opvolger van Happiness (2010) en Exile (2013). Nog steeds stijlvol gekleed en de haren strak op het hoofd hebben ze het wat kleurloze, sombere achter zich gelaten. De muziek op dit album is wat minder somber en bombastisch en de cover heeft zelfs de kleur roze gekregen in plaats van de zwart-wit en grijs tinten die we van de beide voorgangers kennen.

Een knipoog naar Stock, Aitken & Waterman Toch werken de heren nog steeds met een overrompelingstechniek. De titelsong ‘Surrender’ klinkt bombastisch en met de gospelzangeressen op de achtergrond is dit wel een binnenkomer waar je even van op adem moet komen. Vervolgens barst het album los met ‘Some Kind Of Heaven’, een heerlijk klinkende floorfiller die je aan de 80’er jaren doet denken toen de hitlijsten overspoeld werden door materiaal van de succesproducers Stock, Aitken & Waterman  (oa. Rick Astley, Donna Summer, Bananarama). Het is zo’n nummer dat als je het eenmaal gehoord hebt je het niet meer uit je systeem kunt krijgen. Hurts laat zijn veelzijdigheid horen en stapt ook de wereld van EDM in. ‘Nothing Will Be Bigger Than Us’ is een nummer dat absoluut tot het genre Electronic Dance Music gerekend kan worden en een heerlijk opzwepende dance-beat kent.

Medewerking van grote hitmakers zoals Ariel Rechtshaid Hurts heeft zich in de afgelopen jaren (door)ontwikkeld en laat op dit derde album horen inmiddels over een bredere scope te beschikken. Op ‘Rolling Stone’ en ‘Wings’ pakken de heren weer even terug naar de bombastische synthpop om ons vervolgens weer met ‘Why’ te trakteren op een lekker klinkend catchy nummer dat slim in elkaar zit en waarop we wederom horen dat de heren over stemmen met ongekende mogelijkheden beschikken. De eerder genoemde veelzijdigheid die we voorgeschoteld krijgen is natuurlijk ook te danken door de medewerking van producers Rechtshaid (oa. Madonna, Calvin Harris), Sneddon (oa. Lana del Rey) en andere hitmakers. Het ietwat funky klinkende ‘Lights’ doet weer wat aan de 90’er jaren-pop denken en ‘Kaleidoscope’ is weer zo’n heerlijke dansplaat. ‘Slow’ en de sfeervolle afsluiter ‘Wish’ zorgen voor de volledige balans op dit album.

Eindoordeel Zoals gezegd heeeft het duo Hurts zich (door)ontwikkeld. Net zoals andere bands en muzikanten hebben ze de volgende stap gezet. Ze hebben het sombere en ietwat duistere van zich afgeschud en zetten met Surrender een superstrak geproduceerde plaat neer die gewoon goed in elkaar zit. Enige minpunt is dat de totale speeltijd van de reguliere cd een klein half uur is. De “deluxe” versie bevat drie extra tracks. Het album is verder voorzien van een boekje met mooie foto’s en op de achterkant staat in Latijn geschreven: “nenio estos pli granda ol ni”, oftewel “niets zal groter zijn dan ons”. Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Veel luisterplezier!