2014-12-14 07:00:00 • 4 min lezen

I Am Kloot - From There To Here (Soundtrack)

Label : Caroline Records Eindoordeel :-

Op 15 juni 1996 bracht de IRA een bom tot ontploffing in het centrum van Manchester. Omdat de IRA 90 minuten vooraf deze aanslag had aangekondigd vielen er gelukkig geen doden. Toch was de explosie zo heftig dat de zogenaamde “1996 Manchester Bombing” toch nog ruim 200 gewonden tot gevolg had. Over deze dramatische gebeurtenis en zwarte bladzijde uit de Britse geschiedenis heeft de BBC een dramaserie gemaakt, welke dit jaar door BBC1 is uitgezonden.

Britse BBC Dramaserie De bedenker van deze dramaserie met de titel From There To Here, Peter Bowker, is op zijn eigen manier bewonderaar van de Britse band I Am Kloot, een drietal dat al jaren gewaardeerd wordt om zijn inbreng in de popmuziek en ook in Nederland vaak heeft opgetreden sinds de oprichting in 2001. Bowker heeft deze band benaderd om de soundtrack van deze miniserie te schrijven, mede vanwege het feit dat hij overtuigd is dat zowel I Am Kloot als hijzelf op zoek zijn naar een soortgelijke creativiteit. Het album is vrijwel geheel instrumentaal, op drie eerder uitgebrachte tracks van I Am Kloot na. Op zich is dat niet zo vreemd, gezien het feit dat het hier om een soundtrack gaat.

Oud materiaal De drie nummers die van eerdere albums afkomstig zijn zorgen wel dat ons geheugen weer even wordt opgefrist. I Am Kloot, bestaande uit John Bramwell (zang, gitaar), Peter Jobson (Basgitaar) en Andy Hargreaves (drums) maakt al jaren kwalitatief goede popmuziek die zo nu en dan wel een somber en donker randje heeft. De drie nummers ‘The Same Deep Water As Me’ (afkomstig van het album I Am Kloot)  ‘Even The Stars’ (album : Let it all in) en ‘Northern Skies’ (album : Sky at night)  getuigen simpelweg van hun vakmanschap en zorgen ervoor dat je weer wat dieper in hun werk gaat graven. Voor de bandleden was het overigens wel een nieuwe ervaring soms geheel afzonderlijk van elkaar aan dit project te werken en te communiceren via de e-mail in plaats van fysiek bij elkaar in een studio de creativiteit te delen.

Eindoordeel Het is lastig om een gefundeerd oordeel over te geven. De serie is nog niet op de Nederlandse TV te zien geweest. Het album is de muzikale omlijsting van een dramaserie en als je de cd beluistert, hoe goed een en ander muzikaal ook in elkaar zit, je mist een dimensie; en dat is het visuele. Toch is de spanning voelbaar en dat is dan weer een groot compliment voor de heren van I Am Kloot. Voor de fan zal dit album overigens een must have zijn. Laten we hopen dat From There To Here snel te zien zal zijn, dan zal dit album ook in Nederland een andere lading krijgen. Veel luisterplezier.