2015-04-11 07:00:00 • 12 min lezen

I Am Kloot - Hold Back The Night

Label : PIAS / Labels W Walk Eindoordeel : 9

Als er één band bekend staat om een optreden te kunnen transformeren tot een gezellige avond in een pub waar je met vrienden onder het genot van een biertje naar goede muziek zit te luisteren dan is dat I Am Kloot. De band uit Manchester brengt nu een live album uit die een terugblik geeft op al dat moois dat ze inmiddels hebben uitgebracht.

In Engeland ongekend populair Na zes studioalbums is het voor deze band nu tijd om terug te kijken. Geen verzamelaar maar een heuse live-registratie van de tour uit 2013. I Am Kloot bestaat al sinds 1999 en bestaat uit John Bramwell (zang/gitaar), Peter Jobson (basgitaar) en Andy Hargreaves op drums. De band is in de loop der jaren een graag geziene gast geworden op festivals en in Engeland is deze band uit Manchester ongekend populair. In 2014 werd de band zelfs gevraagd om de muziek te schrijven voor de BBC miniserie From Here To There. Ook Nederland is een land waar de band gastvrij wordt ontvangen. De bandnaam roept wellicht wat vragen op maar is afkomstig van een kaartspelletje.

The Album De band maakt mooie, breekbare pop/rocksongs met herkenbare thema’s. Toch laten ze zich niet in één hoek drijven en beheersen ze als geen ander de kunst om diverse stijlen te combineren en dat te transformeren tot een eigen sound. Live kan de band behoorlijk stevig rocken maar ook heerlijk melancholisch uitpakken. Het album trapt af met het Genesis-achtige ‘These Days Are Mine’ om je vervolgend mee aan de hand te nemen op een muzikale reis naar datgene dat I Am Kloot de afgelopen jaren geproduceerd heeft. Het wat droevige ‘To The Brink’, het ingetogen en melodieuze ‘Northern Skies’, ‘The Moon Is A Blind Eye’ en ’86 TV’s’  zijn slechts enkele voorbeelden van nummers die live absoluut geweldig tot hun recht komen. Want eigenlijk verdienen alle 20 tracks op Hold Back The Night een eervolle vermelding. Naast de twintig tracks heb je ook nog toegang tot het downloaden van 6 extra tracks. Titelsong ‘Hold Back The Night’ wordt overigens door de bandleden zelf als één van de hoogtepunten ervaren. Waarschijnlijk omdat hier alles waarvoor I Am Kloot staat bij elkaar komt.

Eindoordeel Een mooi tijdloos muziekdocument. Een live-album zoals dat moet klinken en dat sinds gisteren verkrijgbaar is. Oprecht, eerlijk en die kleine foutjes die tijdens een optreden gemaakt worden staan er gewoon op. Voor diegene die I Am Kloot niet kennen een absolute aanrader, voor de liefhebber een absolute must have! Veel luisterplezier

I Am Kloot Live: De band begint aan een tournee, de enige datum die op dit moment bekend is voor een optreden in Nederland is: 29 augustus, Amsterdam Woods Festival, Amsterdam