2014-08-18 07:00:00 • 6 min lezen

I Blame Coco........en hoe het verder ging.

Eliot Sumner - Information (EP) Label: Island Records Eindoordeel: 6,5

Een jaar of 5 à 6 geleden werd ik op ‘My Space’ verrast door een meisje dat onder de naam ‘I Blame Coco’ haar zelfgemaakte demo’s de wereld inzond. Dat ze talent had werd mij snel duidelijk, haar stem was bijzonder, haar composities zoekend maar geheel eigen, de uitvoering sober, uitblinkend in muzikaliteit. Snel werden de demo’s rijker in uitvoering, blijkbaar kwamen er nu meer muzikanten aan te pas. De productie bleef echter eenvoudig, bijzonder charmant. Ik keek ernaar uit om steeds weer een nieuw nummer te ontdekken, dus wekelijks checkte ik My Space. Je hoorde haar muzikaal groeien, ik werd ‘fan’. Coco bleek ook nog eens aardig toegankelijk. Via de berichtenfunctie maakte ik haar een compliment, waarop zij positief reageerde.  We wisselden wat berichten uit, met name ook over haar komst, met band, naar Nederland. Op 17-01-2009 speelde ze in Rotown (Rotterdam). Na het optreden liep Coco gewapend met een mega rum cola, het café in. We hebben kort met elkaar gepraat, wat onwennig, want in zo’n situatie kom je niet veel verder dan een onhandig “it was great, thank you”. Meer mensen wilden haar aandacht, dus met een handtekening op mijn entreekaartje en twee vinyl singles die in beperkte oplage in eigen beheer waren geperst, koos ik het hazenpad. Het optreden was een zeer representatieve weergave van de demo’s.

Alles wees erop dat dit de weg was die ‘I Blame Coco’ had gekozen. Vrij kort na haar bezoek aan Nederland maakt ze via My Space bekend dat er een contract was getekend bij een grote platenmaatschappij (Island Records) en dat er een album aan zat te komen. Ik stuurde haar een felicitatie, maar een antwoord kwam er niet meer. Ik stuurde daarna nog soms een berichtje, maar van Coco heb ik nooit meer iets terug vernomen. Het werd sowieso stil op My Space. Ze kreeg een eigen website via de platenmaatschappij, waar na verloop van tijd een video op kwam te staan van haar eerste officiële single ‘Ceasar’ (met Robyn). Het was een complete shock voor de schrijver van dit stukje. De invloeden van reggae, pop en singer/songwriter waren totaal verdwenen en daarvoor had een batterij aan synthezisers en elektronica de plaats ingenomen. De muzikanten die op het podium hadden gestaan bij Rotown schitterden door afwezigheid bij de album credits.  ‘I Blame Coco’ bleek een lege huls.

Later zou blijken dat het de baas van Island Records, Darcus Beese, is geweest die dusdanig veel invloed heeft uitgeoefend op de productie, waardoor deze complete metamorfose werd doorgevoerd. Er volgden nog twee singles in hetzelfde stramien en ook het album ‘The Constant’ dat eveneens in 2010 verscheen, staat vol met overgeproduceerde electropop. Slechts twee nummers uit de demo-tijd vonden hun weg naar de plaat, maar in een gepimpte versie die deze composities absoluut geen recht deed.

Het was een grote teleurstelling wat mij betreft. Ik ben persoonlijk van mening dat er op dat moment een groot talent verloren was gegaan door commerciële belangen te laten prevaleren boven creativiteit en eenvoud. Zonde!

Maar misschien is er hoop. Een kleine twee maanden geleden maakte ‘Coco’ bekend via haar website dat ze als artiest verdergaat onder de naam in haar paspoort ‘Eliot Sumner’. Er zit nieuwe muziek in de pijplijn en er is een EP verkrijgbaar via iTunes. ‘Information’ lijkt op het eerste oog meer van hetzelfde. Veel electronica.Maar het klinkt volwassener en met meer overtuiging gemaakt. Coco is volwassen geworden en is nu Eliot. ‘Information’ is misschien wel een afrekening met haar verleden. De hoop zit wat mij betreft in de twee andere nummers die op de EP staan. ‘Come Friday’ begint zowaar met een snerpende gitaar, die zelfs even aan ‘I Will Follow’ van U2 doet denken, waarna een rappe beat een lekker uptempo nummer inzet , de gitaar komt verderop weer terug.  Vol échte energie. De lage stem van Eliot past goed in deze setting. Absoluut hoogtepunt op deze EP is het laatste nummer ‘Wobbler’. Een slepende wals, die weer een beetje terug doet denken aan die charmante demo,s uit Coco’s, pardon…..Eliot’s begintijd.

En ineens hoor je dan ook waar haar roots liggen. ‘Sumner’, hoe zat het ook weer met die naam? Ach, zoek dat zelf maar uit. Luister naar de EP ‘Information’ en hoop samen met mij dat er een album gaat komen dat recht doet aan haar talent. Go Eliot Sumner!