2015-04-25 07:00:00 • 7 min lezen

'I Need A Dodge! - Joe Strummer On The Run

‘I Need A Dodge!’- Joe Strummer On The Run

Label: Cadiz

Eindoordeel: 7,5/10

Wilderness Years

Mick Jones uit The Clash schoppen en vervolgens een doorstart maken met een nieuwe line-up bleek een brug te ver voor zanger/gitarist Joe Strummer. Universeel neergesabeld door zowel pers als publiek vluchtte hij naar Spanje om de storm in de U.K. te laten luwen zonder ook maar een ziel op de hoogte te stellen. Regisseur Nick Hall maakte een documentaire over deze wilderness years en dat doet hij aan de hand van het thema van een Dodge die Strummer in Spanje kocht en die vervolgens zoek raakte. Maar eigenlijk is deze documentaire veel meer het verhaal van een gelauwerde superster die een stel lokale muzikanten onder zijn hoede nam om te helpen met hun debuutalbum. Deze muzikanten, collectief bekend staand als het punkbandje 091, worden door Hall geïnterviewd en aan de hand van anekdotes, foto’s en verhalen van andere betrokkenen wordt een tipje van de sluier rondom de getormenteerde artiest Strummer opgelicht.

Post-dictatuur

Het is een amusant verhaal, temeer omdat de herinneringen aan Strummer warm zijn en de geïnterviewde muzikanten amicaal en innemend. Er straalt een zeker naïviteit van hun vertellingen af die zich afspelen in een Spanje dat op dat moment net uit een dictatuur was gekomen en wat zichzelf in alle opzichten opnieuw aan het ontdekken was. Net als Strummer zelf, zo lijkt het. Gedreven om zichzelf middels het produceren van onbekend talent opnieuw op de kaart te zetten en tegelijkertijd nog steeds niet goed wetend wat hij nu wilde. Of misschien wist hij dat wel. Geen van de geïnterviewden kan er echt een duidelijk antwoord op geven. Zijn vrouw niet, de leden van The Clash Mk 2 niet en ook de muzikanten van 091 niet. Strummer, zo blijkt, bleef een enigma.

Wie oh wie?

Natuurlijk raakt de documentaire ook lichtjes aan hoe het The Clash zelf verging en natuurlijk wat er nu toch met die Dodge is gebeurd. Was ‘ie nu gestolen? Had Strummer ‘m toch nog zelf meegenomen? Regisseur Hall stelt deze vragen wel, maar de documentaire gaat er niet over. Niet echt. In het uur dat de prent duurt gaat het veel meer over hoe Strummer Spanjaard onder Spanjaarden was. Hoe hij vrienden maakte, hoe hij hielp, hoe zijn hart altijd bij de muziek bleef en hoe, uiteindelijk, net als The Clash Mk 2 het project met 091 nooit van de grond heeft mogen komen. Net zoals de Dodge verdwenen is, zo is ook de albummix die Strummer voor het Spaanse bandje maakte voorgoed naar de archieven gedelegeerd. Alsof hij er nooit geweest is daar, Joe Strummer. Zelfs in de film zelf is zijn afwezigheid merkwaardig voelbaar. Dat doet niets af aan het werk van Hall die een amusante en boeiende documentaire heeft afgeleverd over een fase in ’s mans leven die uiteindelijk bijna twee jaar duurde. Dichterbij Strummer zal de docu je overigens niet brengen.

Maar ja, ook dat was Joe.

Eindoordeel: 7,5/10