2016-12-02 07:00:00 • 4 min lezen

I Wear*Experiment - Patience

Label : Rough Trade Eindoordeel : 7

Zo vaak krijg je als recensent niet een nieuwe release onder ogen die afkomstig is uit Estland. I Wear*Experiment is een trio dat uit dat hoge noorden afkomstig is en onlangs hun debuutalbum Patience uitbracht.

Op het snijvlak van synth/dance en popmuziek I Wear*Experiment of zoals de bandleden de naam ook inkorten naar IW*E, is een trio dat vooral muziek maakt die je kunt plaatsen op het snijvlak van uptempo beats/synth muziek en popmuziek. De zalvende maar soms ook wat vlak klinkende stem van Johanna Eenma is dan vaak de verbindende factor. In thuisland Estland is de band behoorlijk populair na de eerder uitgebrachte EP’s en ze zijn een welkome gast op festivals. Onlangs deden ze overigens Nederland nog aan voor een tweetal shows.

Zoekende naar de eigen sound en identiteit Opener en titelsong ‘Patience’ heeft een “Look-And-Feel” die doet denken aan het album Ray Of Light van Madonna en wordt hiermee dan ook meteen gepromoveerd tot één van de betere tracks van het album. Die ietwat spannende, zwoele lijn wordt doorgezet met ‘From Nottingness’, waarbij de elektronica en beats nog wat nadrukkelijker naar voren komen. Het is één van de nummers waar muziek en stem in perfecte balans zijn. Toch kan IW*E dit niveau niet het gehele album vasthouden want met ‘Deepfreeze’ schotelen ze ons een “one of a kind” EDM-nummer voor. Verder is een nummer als ‘No Way Back’ een wat vreemde eend in de bijt; erg vrolijk, erg springerig en met een knipoog naar het dansbare geluid van Katrina & The Waves die met ‘Dancing On Sunshine’ een hit hadden. ‘Hyperstress’ heeft (logisch met deze titel) hoog techno gehalte en voelt ook als een probeersel terwijl ‘Wanting For More’ misschien wel het meest mainstream nummer is. Het album wordt afgesloten met het hypnotiserende ‘I’m Loving It’, een wat slow beat elektronica nummer dat je weer in de soundscape van het begin van het album kunt plaatsen en waarmee de spreekwoordelijke cirkel weer rond is.

Eindoordeel Van een debuutalbum kun je natuurlijk alles vinden. Patience is waarschijnlijk een album dat de verdere richting zal gaan bepalen van dit trio. Je proeft en voelt dat ze aan het aftasten zijn en proberen diversiteit en variatie aan te brengen, met toch die synth/beatmuziek als fundament. Jammer dat het gestileerde album maar 34 minuten duurt. Veel luisterplezier.