2014-10-05 07:00:00 • 10 min lezen

iamthemorning - Belighted

iamthemorning – Belighted

Label: Kscope

Eindoordeel: 8/10

Rusland

Het Russische duo iamthemorning levert met ‘Belighted’ haar tweede langspeler af na het verstilde debuut ‘~’ uit 2012. In de kern bestaande uit pianist Gleb Kolyadin en zangeres Marjana Semkina krijgt men op ‘Belighted’ assistentie van Porcupine Tree/King Crimson drummer Gavin Harrison. Een ieder die denkt dat de klok door die toevoeging op rock is komen te staan zal overigens bedrogen uit komen.

Mengelmoes

De muziek van iamthemorning laat zich lastig categoriseren. De band zelf omschrijft het als ‘chamber prog’ wat niet eens zo gek ver van de waarheid is. Maar naast de duidelijke invloeden vanuit de kamermuziek zijn er ook invloeden van Kate Bush, Clint Mansell en Paatos hoorbaar in de songstructuren en doet de zang van Semkina vaak denken aan die van Hannah Stobart (The Wishing Tree). Verwacht hier dus geen verse-chorus-verse, maar intelligente, klassiek gedreven muziek die speels stuitert tussen piano interludes, mini cello- en viool sonates en atmosferische passages waarbij refreinen zich niet altijd even duidelijk aandienen. Slechts enkel komt er iets voorbij wat zich als een song vermomd heeft en zelfs daar bedriegt die schijn je na een paar minuten.

Soundtrack

Luisterend naar ‘Belighted’ voelt een beetje als opgezogen worden in een andere wereld. De nummers vloeien moeiteloos in elkaar over en schetsen een wat desolaat landschap waarover de zang van Semkina net niet over voldoende kracht beschikt om de zaak te aarden. Dat is meteen de charme van het geheel. Met een beetje goede wil zou je dit progressieve rock kunnen noemen, maar eigenlijk is dat niet de eerste referentie die mij te binnen schoot. Dit is veel eerder filmmuziek voor een oud-Engels kostuumdrama. Dit komt ook door het veelvuldige gebruik van strijkers en de spaarzame percussie van Harrison die veelal klinkt als het galopperen van naderende paarden uit de verte. Rock in de traditionele zin des woords kun je dit simpelweg niet noemen.

Gedurfd

Een groot publiek zal dit duo met ‘Belighted’ niet bereiken, juist omdat de muziek zo wars lijkt van de conventies die er soms binnen het prog-genre lijken te gelden. Toch is dit een plaat van zeldzame schoonheid en een ieder die de tijd neemt zich onder te dompelen in de wereld van iamthemorning zal rijkelijk beloond worden. Zeker omdat dit een CD is die z’n geheimen pas na meerdere luisterbeurten prijsgeeft. Eigenlijk zoals goede prog ook hoort te zijn. Alleen is dit niet echt prog. Of toch wel?

Oordeel zelf.

Eindoordeel: 8/10